Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Op 5 januari 2018 heb ik de sleutel van mijn nieuwe woning gekregen. In de maanden daarvoor heb ik alle benodigde artikelen gekocht, waaronder een TV. Deze heb ik op 1 oktober 2017 opgehaald en in de fabrieksverpakking opgeslagen in mijn vorige woning.
Na de verhuizing heb ik op 13 januari de TV uitgepakt en geïnstalleerd en hierbij bleek er een breukje in de beeldbuis te zitten.
Het bedrijf waar ik de TV heb gekocht wijst mij er nu op dat ik geen recht op garantie van hen heb, ik had de TV binnen 2 weken moeten installeren. Ik heb toen zelf contact moeten opnemen met de fabrikant en deze wijst nu de garantie af omdat naar zeggen van de monteur ikzelf de beeldbuis heb beschadigd. Voor € 700 kan er een nieuwe beeldbuis geplaatst worden.
Mijn vraag: is het terecht dat ik binnen twee weken na aankoop de TV had moeten installeren waardoor de schade eerder opgemerkt was geweest?

Nee, u heeft nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet. In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven. Dit moet hij doen als het product niet goed is. Dat hij stuk is, terwijl in de dood zit, dán moet de verkoper aantonen dat deze goed is ingepakt.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag