Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


In mei 2017 heb ik een tweedehands auto gekocht, half juli al twee keer naar de garage moeten brengen en veel geld kwijt geweest. Binnen de 6 maanden na aankoopdus. Naar de garage toe gegaan om te bespreken, deze vond echter dat het mijn eigen schuld was en wilde niet tegemoet komen. Mijn broer heeft twee maal een brief gestuurd, de tweede keer aangetekend en aangegeven dat als er binnen de termijn niet gereageerd werd men met onze voorwaarden akkoord zou zijn. Ook hier geen reactie op gehad. Wat zou ik hier nog mee kunnen doen?

Het lijkt er op dat jullie niet serieus worden genomen door de verkoper. U kunt naar de geschillencommissie als het bedrijf daar is aangesloten. Maar wellicht kan een brief van een jurist de zaak vlot trekken. Neemt u desgewenst direct en vrijblijvend contact met mij op.

Beoordeel dit antwoord:

Het gaat er in deze om wat de schade is en wat de verkoper u tijdens de koop heeft medegedeeld over de auto.

Bij dwaling is er sprake van een verkeerde voorstelling van zaken. Een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet – of niet op dezelfde voorwaarden – zou zijn gesloten, is wegens dwaling vernietigbaar indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten, aldus artikel 6:228 lid 1 aanhef en onder b van het Burgerlijk Wetboek.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Tijdens de verkoop heb ik al aangegeven dat wanneer er problemen zouden ontstaan door
onvoorziene omstandigheden dat ik dan wel langs zou komen. Deze problemen zijn er
helaas ook ontstaan. Het betreft een schade aan het systeem van de multiriem. Bij deze riem
ontbraken zelfs spanners om deze goed te kunnen spannen. Dit is iets wat niet gebeurd zou
mogen zijn wanneer de auto voldoende en deskundig was nagekeken.
Eer zijn meerdere problemen geweest door het niet deskundig vervangen of repareren van
de multiriem of zelfs niet of niet tijdig vervangen van deze zaken.
Ik heb tot 2 maal toe contact opgenomen over deze schades en tot 2 maal toe
is er geen enkele reactie geweest omtrent deze zaken. Vervolgens ben ik naar de verkoper toe gegaan om deze zaken te bespreken. Ik heb toen de zaken met de verkoper besproken, waarop de verkoper vervolgens de sleutel in ontvangst heeft genomen met de afspraak er naar te laten kijken door een monteur. Vervolgens heeft verkoper sms contact opgenomen met de melding dat 7 augustus de monteur zou komen kijken.
Tijdens het bezoek is er ook ter sprake gekomen dat ze terug zou komen
als er dingen waren die niet klopte. Tijdens het bezoek kwam broer van de eigenaar erbij staan en die uitte dat de eigenaar de auto niet aan haar had moeten verkopen op het moment dat ze had gezegd terug zou komen wanneer er verborgen gebreken waren. Deze uiting geeft ons een raar
gevoel, was er bekend dat er iets niet in orde zou zijn? Waarom zou je de auto dan niet
willen verkopen?
De dag van 8 augustus heb ik zelf contact met garage gezocht hoe het ermee stond.
Waarop garage reageerde met dat de monteur nog niet geweest was en men er op stond te wachten.
Daar kon ik helaas niet op wachten omdat ik op vakantie zou gaan en daarom ben ik de
sleutel op wezen halen.
Dan hebben we ook nog de zaak omtrent de APK papieren. De APK papieren heb ik nog niet ontvangen. Deze zou de garage mij doen toekomen. Na meerdere verzoeken heb
ik deze nog niet ontvangen en verschuilt men zich achter het feit dat je deze niet bij je hoeft te
hebben. Dat is in Nederland zo idd, maar ik kom soms ook in het buitenland met de auto en daar zijn de papieren wel verplicht. Tevens heeft de garage de verplichting om deze papieren wel bij de auto af te leveren.
Vervolgens zijn er in september en december 2017 tweemaal brieven gestuurd. In de eerste brief zijn de volgende voorstellen gedaan: 1. Betreffende de schades aan de auto zouden we graag een tegemoetkoming willen zien in de kosten van de reparatie en de auto gerepareerd weer willen terug ontvangen. Of de auto terug kopen voor het bedrag van €950,00 waar de auto ook
voor gekocht is. En dan zal de zaak gesloten zijn
2. Omtrent de Apk papieren. Wanneer u besluit de kosten voor reparatie te betalen en
de auto weer in degelijke staat terug doet komen bij mij dan is het verzoek ook om te zorgen dat de APK papieren er ook bij aanwezig zijn.
De tweede brief is aangetekend verstuurd en hierin is het volgende aangegeven: Gezien het feit dat u niet op deze brief heeft gereageerd stel ik het volgende voor. U geeft alsnog een schriftelijke reactie, binnen 21 dagen na dagtekening, op deze brief. Wanneer u niet reageert zullen wij er vanuit gaan dat u de auto voor het bedrag van €950,00 terug neemt. En dan zal deze zaak gesloten zijn.


Nu dit alles belezen te hebben is wel duidelijk dat de verkoper zijn mededelingsplicht geschonden heeft, waardoor u met de gevolgschade zit.

Daarentegen, lijkt het mij verstandig dat u juridische bijstand aanwend om deze kwestie kracht bij te zetten.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag