Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Sinds een jaar ben ik eigenaar van een penthouse met dakterras. De splitsingsakte stelt dat de eigenaars van de dakterrassen (er zijn er twee) de kosten dienen te dragen van het onderhoud en de vernieuwing van de dakbedekking. Die splitsingsakte was onderwerp van herziening en met name die kosten zouden voortaan door de gehele VvE worden gedragen. Sinds de aankoop zijn er twee stemmingen geweest waarbij dit onderwerp aanvaard werd voor herziening maar omdat de in de rest van de splitsingsakte nog wat punten en komma's moesten worden veranderd zou er een derde stemming komen. Ik kon niet bij die stemming aanwezig zijn (plotselinge dood van een familielid) en ineens bleef de oorspronkelijke akte zoals die altijd al was. Een vastgoedbedrijf antwoordde op mijn vraag hoe gebruikelijk het was dat eigenaars van dakterrassen die kosten geheel voor hun rekening kregen was het antwoord 'helemaal niet'. Een adviesbureau in woningonderwerpen daarentegen stelde het volgende: (commentaar tussen haakjes door ondergetekende). 'Een goed onderhouden dak is in het belang van álle eigenaars, zonder enige uitzondering (hiermee ben ik het roerend eens), en draagt bij aan de waardebepaling van álle appartementen en het hele gebouw. Het is daarom billijk dat álle eigenaars aan dat onderhoud meebetalen (correct!).
Een goed onderhouden dakterras van één appartement draagt uitsluitend bij aan de waardebepaling van uitsluitend dat appartement (hier is plotseling de bescherming van de ondergelegen appartementen niet van belang) en is ook slechts toegankelijk voor de eigenaar van datzelfde appartement (de terrassen van de andere eigenaars zijn ook niet toegankelijk voor andere eigenaars. Het dakterras bepaalt ook nog eens de prijs van een penthouse, m.a.w.: er is al eens voor betaald). Het is uit dien hoofde billijk dat alleen die eigenaar ook het onderhoud aan zijn dakterras betaalt. Het meebetalen van álle eigenaars aan het dakonderhoud toebehorend aan één appartement is bovendien daarom onbillijk (niet mee eens, want het is behalve een terras ook en vooral een dak), omdat in dat geval gemeenschapsgeld zou worden aangewend voor privébelang, zonder dat alle eigenaars zeggenschap hebben over het gebruik van en de kwaliteit van het onderhoud aan dat dakterras (er bestaan wel degelijk regels over het gebruik van een dakterras. Bovendien, naar ik weet, was er wel bemoeiing vanwege de VvE toen de dakterrassen werden onderhouden).
De kans dat één of meer eigenaars op redelijke gronden weigeren de bestaande regeling te fiatteren acht de VEH groot, bv. op grond van het lijden van schade door de wijziging.' (Niet mee eens: een penthouse eigenaar kan dit punt en de invulling daarvan middels gang naar de rechter vertragen waardoor JUIST schade aan ondergelegen appartementen kan worden geleden. Het is mijns inziens bovendien evident dat voor grote reparaties een budget moet worden voorzien, lang van te voren, zodat een reparatie zo nodig onmiddellijk kan worden uitgevoerd. Waarom gebeurt dit dan niet voor dakterrassen en moeten eigenaren plotseling grote bedragen kunnen ophoesten?
Onder de twee dakterrassen van dit flatgebouw bevinden zich 8 appartementen plus garages, opslagplaatsen etc. voor een totaal van 33 appartementen. Die zouden niet van goed onderhouden dakterrassen profiteren?!).
Ik zou uw visie inzake dit onderwerp enorm op prijs stellen.

Gebruikelijk bij het opstellen van splitsingsakten is dat het dak en de waterkerende laag tot de gemeenschappelijke zaken gerekend worden en dat de onderhoudskosten voor rekening van de gezamenlijke eigenaars komen volgens een in de akte van splitsing te bepalen verdeelsleutel. De gedachte hierachter is dat (i) alle eigenaars er baat bij hebben dat er geen lekkages zijn; en (ii) het initiatief van onderhoud/vervanging uit moet kunnen gaan van de VvE en niet van de eigenaar(s) van het dakterras. Daarnaast is het gebruikelijk te bepalen, dat de boven de waterkerende laag aangebrachte afwerklaag (het beloopbaar oppervlak bestaande uit vlonders, tegels etc) gerekend wordt te behoren tot het privé gedeelte waartoe het dakterras behoort alsmede dat de onderhoudskosten daarvan dus voor rekening van deze eigenaar van dit privé gedeelte komen. Vaak worden in de akte van splitsing voorschriften opgenomen met betrekking tot de te gebruiken materialen en de maximale (punt-) belasting, alsmede een regeling met betrekking tot de kosten van ontruiming en herinrichting van het dakterras ingeval van onderhoud aan de gemeenschappelijke waterkerende laag of het onderliggende dak.
Helaas is dit in de akte van splitsing van uw complex blijkbaar niet op deze wijze geregeld. In de praktijk blijkt dat met name voor wat betreft penthouses er nogal eens vreemde regelingen in splitsingsakten voorkomen bijvoorbeeld met betrekking tot de breukdelen of met betrekking tot het onderhoud van de waterkerende laag van het dak zoals in uw splitsingsakte. De tekst van de splitsingsakte is echter bindend. Ik ben het volledig eens met uw standpunt en adviseer u dan ook om aan vergadering van de VvE voor te stellen om over te gaan tot wijziging van de akte van splitsing ten aanzien van de regeling met betrekking tot het onderhoud van de daken en waterkerende voorzieningen onder de terrassen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor uw duidelijke reactie. Zoals ik eerder aangaf zijn er in het verleden pogingen gedaan om de splitsingsakte te wijzigen, met name inzake de kosten van hernieuwing van de waterkerende laag. De VvE was overgegaan tot die pogingen omdat de vorige eigenaar van mijn appartement weigerde de kosten op zich te nemen. Hij is overleden en het appartement, met probleem, werd door mij aangekocht. Er waren veel spanningen in de VvE en er werd besloten een extern bestuur aan te stellen. Voordat dat externe bestuur functioneerde is er nog een ALV geweest, ik was aanwezig, waarbij het betreffende aangepaste artikel met meerderheid van stemmen werd aangenomen. Door een onhandigheid van het tijdelijke bestuur (het 'oude' bestuur was afgetreden en het externe bestuur nog niet actief) werd dat wel genoemd in het verslag maar niet per aanwezige eigenaar schriftelijk bevestigd. Bij de volgende vergadering werd de hele concept nieuwe splitsingsakte weggestemd, daarbij was ik dus afwezig wegens plotseling overlijden van een familielid.
Het hele verhaal zit mij dwars, het zou, als ik het toeliet, mijn woonplezier kunnen bederven. Nogmaals een aanpassing van de splitsingsakte voorstellen is, zoals u zult begrijpen, geen optie. Zou een kort geding enige kans van slagen hebben?


Dit lijkt geen zaak die zich leent voor een kortgeding procedure tenzij er op dit moment sprake is van ernstige lekkage, de vraag is echter tegen wie de procedure dan gevoerd zou moeten worden. De akte van splitsing dient gewijzigd te worden bij notariële akte door de gezamenlijke eigenaars of door het bestuur krachtens een daartoe genomen besluit met een meerderheid van 4/5 (danwel het in de akte van splitsing genoemde percentage) Tenminste 50% van de stemmen dient in deze vergadering aanwezig of vertegenwoordigd te zijn.
Lukt het niet om op deze wijze tot wijziging van de splitsing te komen dan kan indien een eigenaar zonder redelijke grond medewerking weigert vervangende machtiging aan de kantonrechter gevraagd worden. De eigenaars die de machtiging aanvragen moeten gerechtigd zijn tot 50% van de stemmen.
Wat ik nog wel als mogelijkheid zie is het vernietigen van het besluit van de vergadering waarin de wijziging is weggestemd. Dit is een kantonrechterprocedure welke gestart moet worden binnen 30 dagen nadat u kennis heeft genomen of kunnen nemen van het besluit.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag