Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Op 17 januari 2018 ontving ik een brief van een incassobureau, gedateerd op 15 januari, over een onbetaalde rekening van €66, €013 rente en €40 incassokosten. Brief vermeldde alleen de opdrachtgever maar geen enkele andere informatie. In een telefonisch contact met dat incassobureau konden ze mij ook niet aangeven waar het overging en moesten ze de betreffende factuur opvragen.
Het bleek een factuur, gedateerd op 12 december 2017 met een betalingstermijn van 7 dagen.
Betreffende factuur is nooit aangekomen er is ook nooit een herinnering en/of aanmaning verstuurd. Het incassobureau heeft dat bevestigd, uit hun onderzoek was gebleken dat de factuur was verstuurd en heeft het betreffende bedrijf volgens het incassobureau aan haar zorgplicht voldaan. Het risico van het niet ontvangen van de factuur zou bij mij liggen (volgens het incassobureau).
Op mijn vraag waarom er nooit een herinnering en/of aanmaning is verstuurd was het antwoord dat dit in een zakelijke omgeving niet wettelijk verplicht is. Daar kan ik niet over oordelen maar ik ben geen zakelijke partij maar een consument. Het argument van het incassobureau snijdt naar mijn mening dan ook geen hout. Argumentatie van het incassobureau was overigens dat haar opdrachtgever zoveel facturen de deur uitdeed dat het ondoenlijk was voor elke factuur vast te stellen of het een zakelijke partij dan wel een consument betrof (!?)
In mijn reactie van 19 januari 2018 heb ik dan ook aangegeven dat wij geen zakelijke partij zijn en dat de incassokosten onrechtmatig zijn en als zijn dat anders zien ik gaarne een onderbouwd antwoord zie. Vanaf dat moment heb geen enkele inhoudelijk reactie meer mogen ontvangen.
Op 25 januari wederom twee maal contact met het incassobureau gehad en dat gaf tegenstrijdige verklaringen van de medewerkers. Wederom op verzoek mijn bezwaren tegen de incassokosten kenbaar gemaakt.
Ook dit maal geen enkele inhoudelijke reactie. Daarom begin deze week wederom een mail gestuurd met een termijn waarbinnen ik een antwoord verwacht of een redelijke termijn waarbinnen ik een antwoord kan verwachten.
Als antwoord kan een mail:
- Het duurt zolang als het duurt.
- Er worden geen termijnen gegeven waarbinnen er een antwoord komt.
- Een overhaaste beslissing zou wel een in mijn nadeel kunnen uitwerken.
- Ik moet maar bij de opdrachtgever aankloppen maar ga er niet vanuit dat ze van zo'n verzoek gediend zullen zijn.
Kortom, onzinnige, intimiderend bedoelde frases.
Uit contacten met het incassobureau krijg ik niet de indruk dat ze erg welwillend zijn mee te werken aan een oplossing.
Mijn vragen zijn:
- Uitgaande dat wij een consument zijn is opdrachtgever (of incassobureau?) toch verplicht een herinnering en/of een aanmaning te versturen, klopt dat?
- Als incassobureau/opdrachtgever aanneemt dat wij een zakelijke partij zijn en daardoor de fase van herinnering/aanmaning meent te kunnen overslaan, dan is het toch aan het incassobureau/opdrachtgever die aanname te onderbouwen? En als ze dat niet kunnen zijn de berekende incassokosten niet terecht?
- Het incassobureau verwijst regelmatig naar de opdrachtgever die maar zou moeten benaderen (en die dan daar niet van gediend zou zijn), is dat terecht? Als het incassobureau de de vordering overneemt is het incassobureau toch mijn aanspreekpunt?
- Kan een incassobureau ongelimiteerd de tijd nemen om hun claim te onderbouwen? Of staat er hier een redelijke termijn voor?
- Wat is dan een redelijke termijn?
- Hoe best te handelen als het incassobureau de zaak traineert?
- Mag de wettelijke rente doorlopen gedurende de tijd dat dat claim nog niet onderbouwd is? (dit zie ik wel gebeuren).

Overigs, de factuur zelf wordt niet betwist en en is betaald nadat we die, via het incassobureau, ontvangen hebben.

Wanneer u de factuur hebt betaald binnen 14 dagen nadat u de sommatiebrief van het incassobureau hebt ontvangen, dan zou het daarmee verder afgedaan moeten zijn. Er mogen u dan verder geen kosten in rekening worden gebracht.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag