Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedemorgen,
Wij hadden ons huis verkocht en de overdracht was 2-2-2018. Wij werden die dag gebeld door de notaris dat het geld van de koper nog niet was gestort. Volgens koper kwam dit vanwege storingen bij de bank, Wij hebben toen een week uitstel gegeven. De week daarop 8-2-2018 zou om 11:45 de eindcontrole van het huis zijn, echter kwam de koper niet opdagen en was totaal niet bereikbaar. Ook kregen wij opnieuw bericht van de notaris dat het geld niet was gestort.
Later op de dag kregen wij een korte email waar in de koper aangaf het geld naar de verkeerde rekening te hebben gestuurd.
Daarna is er geen contact meer geweest met de koper ( niet bereikbaar )
Wij wilden aanspraak maken op de bankgarantie , maar wat bleek , er was geen bankgarantie gestort.
Toch had de notaris per mail bevestigt dat de bankgarantie gestort was. Echter dat bleek achteraf een fout te zijn geweest. Dat was niet voor ons huis maar voor een paar huizen verderop.
Dus we hebben een koper die in gebreke is en een notaris die een enorme fout heeft gemaakt.
Wij horen graag van u wat u voor ons kunt betekenen.
Helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering ( wel basis en werk en inkomen , maar niet voor dit )

Wat een vervelende kwestie!
Begint u in ieder geval met aansprakelijkstellen en voor zover nodig ingebrekestellen van koper en notaris. Probeert u verder uit te zoeken of en welke beslagmogelijkheden er zijn bij de koper en laat conservatoir beslag leggen, zodat uw kansen op schadeverhaal zoveel mogelijjk gewaarborgd zijn.

Dat de notaris een fout heeft gemaakt is duidelijk, maar of en welke schade u hierdoor lijdt/zult lijden is minder duidelijk. Had de notaris wel zijn werk goed gedaan dan had u eerder geweten dat het met deze koper niet goed zat en had u eerder actie kunnen ondernemen (koop ontbinden, boete claimen bij koper, en nieuwe koper zoeken). De schadeclaim op de notaris zal dus waarschijnlijk en hoofdzakelijk bestaan uit vertragingsschade.

Beoordeel dit antwoord:

Het is op basis van uw toelichting duidelijk dat de notaris te kort is geschoten in de uitvoering van zijn opdracht en derhalve aansprakelijk is voor de schade die u als gevolg hiervan heeft geleden. Ik adviseer u dus om de notaris aansprakelijk te stellen en desgewenst een klacht tegen hem in te dienen bij de KNB. De koper dient verder te worden gesommeerd tot nakoming van de koopovereenkomst, bij gebreke waarvan deze kan worden ontbonden en de boete op hem kan worden verhaald. Ik ben graag bereid u in deze kwestie verder te adviseren en zonodig bij te staan. Neem gerust vrijblijvend en kosteloos contact met mij op om te bespreken wat ik voor u kan betekenen en wat de kosten hiervan zullen zijn.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag