Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Verleden jaar was ik bij de huidige werkgever werkzaam via een uitzendbureau met een uitzendcontract. Op 1 februari zou ik overgenomen worden door de werkgever en vanaf die datum heeft het uitzendbureau dan ook afscheid van mij genomen. Dit is ook op tijd aangezegd (voor 1 januari) en 1 februari was ook het einde van mij tijdelijke arbeidsovereenkomst bij het uitzendbureau.

Vanaf 1 februari ben ik dan ook verder gegaan met werken bij de huidige werkgever, maar ik had nog geen arbeidsovereenkomst gekregen. Deze tijdelijke arbeidsovereenkomst (van een jaar) heb ik ongeveer een week na 1 februari gekregen. Met bepaalde bepalingen in de overeenkomst ben ik niet eens en daarom heb ik deze overeenkomst ook nog niet getekend. Over de bepalingen dat ik niet eens ben, heb ik contact gezocht met mijn leidinggevende en HR.

HR is met antwoorden gekregen wat me niet verder bevredigd om de overeenkomst te tekenen. HR kwam namelijk niet terug met concrete informatie of dan wel kwam terug, dat is ons beleid en daar moet je het mee doen en dat willen we niet voor 1 werknemer veranderen.

Vervolgens tijdens de discussies en vragen die nog liepen/open stonden, stuurt een HR medewerker een mail over dat de arbeidsovereenkomst nog niet is getekend. Daarbij vermeldend dat als de overeenkomst niet voor datum X is getekend, dit is al verstreken, er niet overgegaan wordt tot betaling van het salaris. Ik heb aangegeven dat het ontbreken van een getekende overeenkomst het hen niet belet om tot betaling over te gegaan. Hierop antwoordde zij dat dit wel zo is.

Ik heb nu het idee dat deze hele gedoe voor een verstoorde arbeidsrelatie heeft geleid. Ik wil niet tekenen tot de aanpassingen in de overeenkomst zijn doorgevoerd en de werkgever wil haar opgestelde overeenkomst niet wijzigen. Hierdoor kan je stellen dat we in een impasse zijn geraakt. Daarnaast vraagt dit zo veel energie van me en veroorzaakt dit zo veel stress dat de ziektewet ingaan bijna onvermijdbaar is geworden.

Wat kan ik nu nog doen omtrent de arbeidsovereenkomst en wat kan ik nog doen om gewoon betaald te krijgen?

Wat een vervelende situatie.

De werkgever is verplicht om loon over de gewerkte dagen te betalen.

Doordat u niet heeft getekend, maar wel heeft gewerkt is er een mondelinge arbeidsovereenkomst tot stand gekomen.
Afhankelijk van de omstandigheden, zou er misschien zelfs wel een vast contract tot stand kunnen zijn gekomen.

U kunt de werkgever een brief sturen. Hierin kunt u bijvoorbeeld verwijzen naar artikel 7:616 BW: Artikel 616 (BW)
De werkgever is verplicht de werknemer zijn loon op de bepaalde tijd te voldoen.

Succes!

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag