Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte,

Ik ben als buitenlander tot 31/01/2018 werkzaam geweest in Nederland. Op 21/01/2018 meld ik aan mijn Nederlandse zorgverzekeraar dat ik de polis opzeg per 01/02/2018 om zo geen premie meer te hoeven betalen voor de maand februari 2018. Toch probeert ze op 28/01 de premie voor februari te innen, maar dat lukt niet door te weing saldo op mijn rekening. Enkele dagen later probeert ze dat opnieuw. Alweer lukt dat niet. Zo krijg ik van mijn bank 2 x 8 euro onkosten aangerekend omwille van 2 niet-uitgevoerde incasso's. Als klap op de vuurpijl stort de verzekereraar de niet-geïncasseerde som ook nog eens terug op mijn rekening.
Die wil ze natuurlijk nu terug, maar ik wil mijn 16 euro onkosten verhalen! Bovendien vind ik dat de verzekeraar in de fout gegaan is door een premie te innen die niet geïnd had moeten worden omdat er geen polis meer is. De verzekeraar verschuilt zich achter een geautomatiseerd proces waarbij niet ingegrepen kan worden en zegt dat dit common practice in Nederland is. Ik heb voorgesteld om voor einde april het bedrag - 16 euro onkosten terug te storten, maar daar gaat ze niet mee akkoord. Ben ik ueberhaupt verplicht het geld terug te storten en kan ik wettelijk gezien die 16 euro van het te betalen bedrag in mindering brengen?

U bent wel verplicht het geld terug te storten, maar de door u te betalen onkosten hoeft u afhankelijk van de polisvoorwaarden niet te voldoen. Het lijkt me wel onredelijk dat de verzekeraar kosten in rekening brengt bij een niet gelukte incasso.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag