Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Heb op 06-03-2018 een auto aangeschaft met KM stand van 70.000 en bouwjaar 2011. Nu zijn er binnen 2 maanden verschillende gebreken naar voren gekomen.

- Parkeersensoren (achter) werken niet naar behoren
- Autogordel passagier achter rolt niet volledig op
- Kentekenverlichting's kap is gelijmd geweest en afgebroken
- Op 500km wordt er ruim 1 Liter motorolie gebruikt

Heb zelf bij mijn eigen garage al wat laten doen om te kijken of dit op te lossen is vooral het verbruik van de motorolie. Echter heeft dit tot op heden nog geen verbetering voor opgetreden.

Daarnaast heb ik dit ook gemeld bij de dealer wat de "verborgen" gebreken zijn na aanschaf.
Maar volgens de wet 7:17 BW heb ik zeker wel rechten:

Wettelijke garantie
U heeft wettelijk gezien recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aanschaf profiteert u bovendien van een verlichting van bewijslast.

Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, dan moet de verkoper aantonen dat dat door uw schuld gekomen is. Anders hebt u recht op herstel of vervanging van het product of, als dat niet mogelijk is, op teruggave van de aankoopprijs.

Op de auto heb ik verder geen garantie genomen, want in de garantie staat zelfs voor het gebrek van de motorolie dat dit NIET in de garantie valt, echter staat er ook dat in de begin periode de gebreken dan ook altijd voor de verkoper zijn.

Nu heb ik al netjes een brief opgesteld en deze aangetekend verzonden met de bovengenoemde gebreken. Wat kan ik nog doen op het moment dat de dealer de poot stijf houd?

U kunt dan nog naar de geschillencommissie als de dealer daarbij is aangesloten (meestal is dit het geval) of in het ergste geval naar de rechter. Mocht u hierbij hulp wensen dan kunt u desgewenst direct contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag