Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte adviseurs van rechtswinkel.nl,

Onlangs ben ik samen met mijn vriend op reis geweest, waarbij we hebben gevlogen met een vliegmaatschappij.

Deze vliegmaatschappij heeft een app waarop je de dag van tevoren al kan inchecken en extra bagage bij kan boeken. Dit is vooraf altijd erg goed bevallen, maar afgelopen vrijdag is het fout gegaan.

Het totaalbedrag van 40euro(25 voor mijn koffer en 15 voor mijn vriend omdat hij een blue member is) was wel overgemaakt(volgens de bank) maar via de email werden wij geïnformeerd dat de betaling nog niet was doorgekomen en dat wij de boeking via contact met maatschappij konden afronden. Op de app was een error bericht te zien die na 30minuten tot 4uur zou zijn opgelost. In het (via whatsapp) contact met de maatschappij werden wij er na vele algemene info berichtjes uiteindelijk op gewezen dat wij op het vliegveld de volgende dag het betalingsbewijs moesten laten zien en dat hiermee de boeking kon worden afgerond. Aangezien wij geen 'bon' als betalingsbewijs hadden (dit was namelijk de rede dat wij contact opnamen) gingen wij er vanuit dat hiermee de bankafschriften werden bedoeld.

De volgende dag zijn wij met deze bankafschriften (van 8juni dus) naar de juffrouw op het vliegveld gegaan, die ons doodleuk vertelde dat dat geen voldoende bewijs was. Het systeem zei dat we niet hadden betaald, en dus hadden we volgens haar niet betaald. Ze informeerden ons dat de betaling die we hadden gedaan van de heenreis was op 29mei, maar we hadden ook hier een aparte bankafschrift van. Tot slot moesten we, om alsnog onze koffers te kunnen meenemen, op het vliegveld lokale kosten betalen die neer kwamen op 40euro per koffer, 80 in totaal. Door de fouten van de app en het niet meewerken van de medewerkers zijn wij nu dus in totaal 120euro kwijt aan het inchecken van de bagage.

Nader contact met de maatschappij levert niets op, ze slaan onze bewijzen (bankafschriften, screenshots van de email na de boeking en van de errormessage in de app) in de wind en zeggen glashard dat het niet waar is en dat het systeem geen fouten kan maken. Ze blijven herhalen dat we alleen online hadden betaald voor 29mei. Wanneer we het samen proberen op te lossen krijgen we robot-antwoorden met algemene informatie terug. Ik vind dit erg kwalijk en ik weet niet waar ik nu terecht kan met deze situatie. Ik vind dat wij voldoende bewijs hebben dat wij de boeking op tijd online wilden doen, dat het geld daadwerkelijk weg is en wij de maatschappij alleen de 40euro schuldig zijn die de boeking origineel zou kosten en de andere 80 terug dienen te krijgen.

Ik zou graag willen weten wat hierin onze rechten zijn en/of welke stappen wij zouden kunnen ondernemen.

Ik raad u aan eerst een klacht bij de vliegmaatschappij in te dienen. Wordt hier niets mee gedaan of is het resultaat onvoldoende dan kunt u uw klacht neerleggen bij de inspectie Leefomgeving en Transpor met alle bewijzen die u heeft. Komt deze tot de conclusie dat uw klacht gegrond is dan zal de vliegtuigmaatschappij meestal over de brug komen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag