Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Een aantal weken terug heb ik een koelkast gekocht bij de MediaMarkt.
Bij het uitpakken bleek dat de radiator aan de achterzijde compleet los zat. Tevens kwam ik erachter dat in de deur een deksel van een bakje was afgebroken en nog een vaag onderdeeltje gevonden onder de koelkast.

De oude koelkast was al onklaar gemaakt en meegenomen. Die dag was het erg warm en heb de nieuwe koelkast aangezet. Gelukkig werkte de koelkast goed.

Meteen die dag de klantenservice gebeld en de gebreken gemeld.

Toen begon de ellende. Mijn verzoek was om de koelkast om te ruilen. Dit ging wel, maar de procedure was dat ik een nieuwe moest bestellen en dat daarna de huidige koelkast zou worden opgehaald.

Ik weiger de nieuwe koelkast voor te schieten. Deels omdat ik het geld er niet voor heb en omdat dit niet mijn schuld is.

Suggesties van mijn kant uit om mij dan een waardebon te geven t.w.v. een nieuwe koelkast of dat MM zelf een bestelling plaatst werden afgewezen.

Toen ik opperde om dan maar een monteur te sturen die dan een 'health-check' doet was prima, maar men kon niet bevestigen dat het geheel kosteloos was. Dus dat plan ging ook niet door.

Men bood mij 70 euro aan voor de geleden schade. Heb ik afgewezen omdat ik ik dan nog steeds met een koelkast zit waarvan ik niet weet of deze veilig is (denk aan de flatbrand in Engeland).

Inmiddels ben ik bijna drie weken verder en loop elke keer tegen dezelfde muur aan.
Zelfs op het wijzen op mijn consumentenrecht wordt niet gereageerd.

Wat zijn nu mijn rechten?

MM moet een deugdelijk product leveren maar wel op hun voorwaarden die mij extra kosten opleverd. Kan ik MM niet op 1 of andere manier dwingen om tot levering over te gaan, zonder dag ik twee weken zonder koelkast zit?

Verkoper moet u een deugdelijk product leveren , en hij moet bewijzen dat het product niet al gebrekkig was ten tijde van de koop ( dat recht heeft u als zich een gebrek voordoet binnen zes maanden na de koop) .

Om vast te stellen dat het product niet al gebrekkig was voor of tijdens de koop moet de verkoper de machine kunnen beoordelen maar hij moet dat kosteloos voor u doen als blijkt dat er inderdaad een gebrek is .

Maar direct recht op een vervangend apparaat heeft de consument niet tenzij dit is overeen gekomen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dankjewel voor je antwoord. Dan laat ik een monteur komen die het apparaat controleerd.
Uiteraard leg ik de monteur mijn verhaal uit zodat hij niet voor verrassingen komt te staan.


Dat lijkt een goede zet maar het is de vraag of de verkoper u niet houdt aan de voorwaarden hoe te handelen bij een door de koper geconstateerd gebrek aan het gekochte : hoe luiden die voorwaarden?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Het mooie is dat men wel bereid is tot omruiling van de koelkast maar dan wel op hun manier.
Dus eerst een nieuwe bestellen. Het bedrag moet dus worden voorgeschoten. Dan kan ik een afspraak maken om de huidige koelkast te laten ophalen.
Ik heb de koelkast betaald met m’n creditcard. Ik zit er over te denken om het bedrag te laten terugboeken. Ben namelijk bang dat de winkel het bedrag pas heel laat laat terugboeken.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag