Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Anderhalf jaar geleden heeft een klusbedrijf een nieuwe douchebak met tegelwerk in onze badkamer gemaakt. Na een paar dagen kwam het water door het plafond, de douchebak bleek niet ondersteund te zijn en daardoor was de kit gescheurd met lekkage tot gevolg. Omdat het tegelwerk op de douchebak staat kon hij er niet meer bij en heeft de douchebak via de zijkant, door de slaapkamermuur, met hardhouten balkjes ondersteund. Alles opnieuw gekit, waardoor het niet netter werd, en het leek opgelost. Na een half jaar viel me op dat er water in de douchebak bleef staan. Contact opgenomen maar hij had even geen tijd, pas 4 maanden later kwam hij langs maar ontkende dat het door zijn werkzaamheden kwam. Na wat heen en weer gecorrespondeerd te hebben stuurde hij een collega aannemer om de oorzaak vast te stellen. Die kwam tot de conclusie dat het wachten op problemen is, omdat het vanaf het begin al niet goed gegaan is.
Daar was het klusbedrijf het uiteraard niet mee eens, inmiddels zijn we een jaar verder, hij heeft aan dat de garantietermijn van een jaar inmiddels verstreken is en dat het aan onze vloer ligt dat de douchebak verzakt is. Wat nu te doen? Graag advies! Bewijs dat er binnen de 'garantieperiode' van een jaar contact is geweest heb ik niet. Dat is via een appje gegaan die verwijderd zijn. Wat kunnen wij doen? Alvast bedankt voor de reactie!

De aannemer dient gewoon zijn fouten te herstellen en het werk is nog niet huist opgeleverd. Enige garantietermijn heeft hier niets mee van doen. u kunt kiezen; of u zegt het vertrouwen op en stelt hem aansprakelijk voor de ( gevolg) schade want u moet een derde inhuren om de zaak te herstellen, of u geeft hem eenmalig nog de kans het werk juist op te leveren. Waarbij ik vermoed dat hij helemaal opnieuw moet beginnen en dat er dus gesloopt moet worden. U kunt ook een offerte vragen van een ander bedrijf dat de schade opneemt. Teken de offerte niet anders zit u er aan vast. Alles moet vanaf nu schriftelijk en aangetekend verstuurd worden. Een datum van ingebrekestelling kan ook in het verleden liggen. Komt u er niet uit; schroom dan niet om wat hulp te vragen door direct in contact te komen met mij of een andere jurist.

Beoordeel dit antwoord:

De beantwoording van uw vraag is een lastig omdat het vooral aan lijkt te komen op wie wat kan bewijzen. U geeft zelf al aan dat u geen bewijs meer hebt dat er binnen een jaar contact is geweest over het niet weglopen van het water. Anderszijds: het klusbedrijf heeft niet voor niets een collega gestuurd omdat er problemen waren. Het gaat erom dat u kunt bewijzen dat de werkzaamheden onvakkundig zijn uitgevoerd en op basis van uw verhaal, lijkt u dat te kunnen. Overigens wil het feit dat de garantietermijn is verstreken, niet zeggen dat u geen rechten meer heeft. Een garantietermijn wil zeggen dat als er binnen die termijn problemen ontstaan, de wederpartij zonder meer actie moet ondernemen. Als er problemen ontstaan na afloop van de garantietermijn, moet u aantonen dat de wederpartij z'n werk niet goed heeft gedaan. Het aflopen van de termijn wil dus niet zeggen dat er geen mogelijkheden meer zijn.
Mocht u nog vragen hebben of willen overleggen, dan kunt u contact met mij opnemen. Mijn gegevens staan rechts van deze reactie.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag