Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Beste,

Ik ben Charter/onderaannemer bij een grote vervoerder waarvoor ik routes uitbesteed aan ZZP-koeriers. Deze routes worden middels een geautomatiseerd plansysteem gepland.
Voorheen kreeg ik op donderdag een rooster met starttijden van de routes voor de aankomende week die ik vrij onder de beschikbare chauffeurs kon indelen. Elke chauffeur had daardoor de mogelijkheid om zakelijke en privé afspreken naar eigen inzicht buiten de werkzaamheden in de plannen.
Echter is de opdrachtgever sinds een maand overgestapt op een nieuw plansysteem. De starttijden van de routes worden 's avonds na 22:00u per SMS naar de chauffeurs toegezonden. Deze starttijden van de routes kunnen dagelijks variëren van +/- 06:00u tot 16:00u. Feitelijk komt het erop neer dat de chauffeur zich tot het verkrijgen van de SMS 's avonds na 22:00u, beschikbaar dient te zijn van 06:00u tot 22:00u terwijl zij tot die tijd geen enkele garantie hebben dat er de volgende dag een route beschikbaar is. Tevens is het voor de chauffeurs tot het verkrijgen van de SMS met de starttijd voor de volgende dag, niet mogelijk om iets zakelijk toe te zeggen aan een andere klant of opdrachtgever of privé een afspraak in te plannen.
Verder is deze wijziging van van te voren geplande/bekende startijden naar starttijden 's avonds na 22:00u per SMS, zonder overleg met charters/onderaannemers en chauffeurs door de opdrachtgever middels een mailing ingevoerd.

Mijn vraag aan u is of deze wijziging toegestaan is omdat wij ons verhuren onder een VAR WUO-verklaring. Door de starttijden per SMS zijn wij tot >22:00u volledig afhankelijk van de planning van onze opdrachtgever, daardoor niet langer in staat om zelf het tijdstip en tijdsduur waarop werkzaamheden uitgevoerd worden te bepalen en worden we ernstig belemmert in de bedrijfsvoering voor andere klanten/opdrachtgevers naast deze opdrachtgever. Tevens ben ik van mening dat er sprake is van een gezagsverhouding.

Hopende op u antwoord en alvast hartelijk dank.

Er zijn in beginsel twee mogelijkheden: er is hier sprake van een arbeidsovereenkomst (impliciet) waarvoor thans nog te weinig argumenten zijn aangedragen, of er is sprake van een overeenkomst tot opdracht.

Overeenkomst tot opdracht:
Begrijp ik het goed dat als de opdrachtgever u geen tijd doorstuurt, dat u niet bent ingedeeld? En als hij wel een tijd doorstuurt, bent u dan verplicht om te rijden? De vraag is hierbij namelijk wanneer de overeenkomst (tot opdracht) tot stand komt. Is hier ooit iets over vastgelegd?

Neemt niet weg dat dit met een var-wuo een lastige kwestie blijft, want de opdrachtgever zal zeggen: als u niet wilt, dan neemt u de opdracht toch niet..

Arbeidsovereenkomst:
Als u wilt beargumenteren dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst, zult u daartoe meer feiten moeten aandragen. Een gezagsverhouding moet u kunnen aantonen en bovendien is uw bezit van een var-wuo een contra-indicatie voor het aannemen van een arbeidsverhouding. Voor hoeveel opdrachtgevers werkt u, was u eerst in loondienst bij dit bedrijf, waarom is er sprake van een gezagsverhouding, etc.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag