Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Webshop gebruikt zonder toestemming onze producten

Wij vertegenwoordigen het merk A. in de Benelux. Sinds september 2023 hebben wij het exclusieve recht voor de verkoop van A. in Nederland, Belgiƫ en Luxemburg.
Wij krijgen regelmatig klachten binnen van klanten die bij een website een A. kachel hebben besteld. Ze hebben betaald, maar vervolgens wordt de kachel nooit geleverd. Deze mensen worden dus voor duizenden euro's opgelicht door deze website.
Op de homepage van de website wordt ten onrechte gezegd dat ze een "erkende A. dealer" zijn. Dit is niet waar en het zorgt voor verwarring bij onze klanten.
De fabriek van A. heeft de website een email gestuurd en uitdrukkelijk gezegd dat het verboden is om A. producten in de Benelux aan te bieden en dat ze hier onmiddellijk mee moeten stoppen, zij bijgevoegde mail. De website heeft hier geen gehoor aan gegeven en blijven de A. producten aanbieden.

Als u op google zoekt naar reviews over de website zult u vele reviews van slachtoffers vinden die bij de website producten hebben besteld, maar dat er nooit geleverd wordt. Wij krijgen ook regelmatig klachten over de website binnen, die ik vanwege privacy redenen niet bij deze mail kan toevoegen.

Hoe kunnen we dit oplossen?

Het spijt me te horen van de problemen die u ervaart. Uw eerste stap zou kunnen zijn om een juridische brief (een zogenaamde sommatiebrief) te sturen naar de webshop waarmee u hen formeel op de hoogte stelt van het merkinbreuk en hen eist om onmiddellijk te stoppen met het gebruik van uw merk. Indien de partij buiten Nederland is gevestigd, kunt u ook de medewerking vragen van een lokale advocaat in het land van de andere partij.

Een ander aspect is dat de website misleidende informatie geeft door te beweren dat ze een geautoriseerde dealer van uw producten zijn. Deze activiteit zou ook als onrechtmatig kunnen worden aangemerkt.

In sommige gevallen zou het nodig kunnen zijn om juridische stappen te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld via een kort geding, waarbij u de rechter om een voorlopige beslissing vraagt. In dit geval zou zo'n beslissing kunnen zijn om de website te bevelen te stoppen met het gebruiken van uw merk en zich voor te doen als een geautoriseerde dealer.

Het zou ook kunnen zijn dat u een rechtszaak aanspant om een permanente oplossing te vinden, zoals schadevergoeding voor de geleden schade.

Het is belangrijk om u te realiseren dat dit algemene aanbevelingen zijn, omdat elk geval uniek is. Daarom raad ik u aan om contact op te nemen met een gespecialiseerde advocaat of jurist om uw specifieke situatie te bespreken.

Let op: Dit geeft enkel een oriƫnterend advies en voor verdere en accurate juridische raadpleging wordt geadviseerd professionele rechtshulp in te schakelen.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag