Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


geachte heer,mevrouw

Ik heb een advies nodig en hoop dat u hier ons in kan helpen. Mijn moeder is 28 februari overleden. Een week later is zij begraven op de algemene begraafplaats in Zaandam. Tijdens de uitvaart zagen we dat mijn moeder schuin tegen over de man van haar beste vriendin werd begraven. Mijn moeder wilde geen eigen graf, maar een algemeen graf. Dat betekent dat zij met 2 onbekende wordt begraven. Vervolgens hebben een monument besteld. Deze is 17 mei geplaatst. Zondag 19 mei zijn wij met het hele gezin naar het graf van mijn moeder gegaan. Tot onze verbazing zagen wij dat het monument op de verkeerde graf was geplaatst. In onze ogen was het monument op een graf links naar het graf van mijn moeder geplaatst. Wij zijn meteen naar de beheerder gegaan maar omdat het zondag was kon hij ons niet helpen. Dinsdag heb ik gebeld met de beheerder. Deze vertelde dat mijn moeder op nr 23 was geplaatst. Dit nummer moest ook op het monument staat. En dat klopte, dus moesten wij het fout hebben gemaakt. Ook zagen wij dat de man van de beste vriendin van mijn moeder ineens voet aan voet lag in plaats van schuin. Maar ook hier kregen wij nul op het rekest. Omdat onze gevoel anders was, zijn wij verder op zoek gegaan. Mijn zus had een dag na de uitvaart een aantal foto's van de bloemenzee op het graf genomen. Ik ben met die foto naar de medewerker van de begraafplaats geweest. Deze kon aan de hand van de foto niet bepalen of wij gelijk hadden. Hij had zijn administratie er bij gehaald en daarop was te zien dat ze echt op nr 23 lag. Weer werd ik weggestuurd. Toen bleek dat mijn zus een foto had gemaakt waar ook de omgeving er op stond. Ik heb van deze foto een exacte foto gemaakt van de nieuwe situatie. Deze hebben we vergeleken en bleek dat wij toch echt gelijk hadden, Omdat de gemeente voet bij stuk bleef houden, heb ik contact gezocht met het uitvaartbedrijf die ons geholpen had met de uitvaart. Zij vonden het een vreemd verhaal en zou het voor ons op de bodem uitzoeken. Zij hebben een gesprek geregeld met de gemeente op de begraafplaats. Daar liet de medewerker wederom de administratie zien, Zij hadden gelijk en maken geen fouten. Ik liet ook de foto's zien van onze bevindingen. Ik zag duidelijk dat de medewerkers van de uitvaart ook een verschil zagen. Alleen bleef de gemeente volhouden dat zij geen fouten maakten. Wij hadden een patstelling. Bij dit gesprek zaten ook leidinggevende van de gemeente. Wij zijn weer weggegaan. De uitvaart zou nog contact met ons opnemen omdat ze het toch vreemd bleven vinden. Dit alles was afgelopen dinsdag. Donderdag werd ik gebeld en gevraagd of ik vrijdag toch weer langs wilde komen, Vrijdag zaten wij daar weer. Nu was er ook een medewerker van juridische zaken bij. Men vertelde ons dat ze wel een fout hadden gemaakt. Elk graf heeft een eigen nummer. In ons geval heeft het graf met drie mensen erin een eigen nummer. Vanaf de haag is men gaan tellen. Het is gebruikelijk te beginnen bij 27. Bij de rij waar mijn moeder lag zijn ze begonnen met 28. 28 bestaat niet en daar ligt ook niemand. Dus van de hele rij liggen alle monumenten verkeerd. Omdat het een algemeen graf is, ligt er niet op elk graf een monument. Toch liggen er zeker 5 monumenten een graf verkeerd. Wij waren blij dat wij gelijk hadden. Maar wij zijn nu erg boos en verdrietig. Tot die tijd hebben wij toch bij het verkeerde graf gestaan. Bloemen gelegd op het verkeerde graf. Soms maar op 2 graven bloemen gelegd. Dit alles heeft ons behoorlijk bezig gehouden. Ook voor mijn vader van 78. De gemeente moet deze fout gaan herstellen. Niet alles voor ons maar ook voor de andere graven. Men gaat zich beramen om te kijken hoe ze dit gaan oplossen. Het feit dat er een medewerker van de juridische zaken bij zit, heb ik het gevoel dat ze al aan het peilen zijn hoe wij er in zitten. Ik weet niet waar wij recht op hebben. Ik vind een schade vergoeding op zijn plaats voor alle emotionele schade. Ik ben absoluut niet op geld uit maar wil niet dat wij worden afgescheept met iets waar wij meer recht op hebben. Ik hoop dat u hier een antwoord op heeft.

Beste vraagsteller,
hoe verdrietig het ook is en ook emotioneel beladen; in Nederland is men erg terughoudend met immateriele schadeclaims uit affectieschade. Er moet echt iets ernstigs aan de hand zijn bijvoorbeeld getuige zijn van een vreselijk ongeval met je kind(je). Dat wil overigens niet zeggen dat de gemeente u geen compensatie zal bieden voor emotionele schade alleen zou ik deze niet tot bij de rechter gaan afdwingen,
veel sterkte en wijsheid gewenst!

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag