Stel vraag

Particulier


Sinds enige tijd ben ik na een brand in een verzekeringskwestie verzeilt geraakt
Na verschillende keren er bij de verzekering op aan gedrongen te hebben om de informatie die zij mij toe zonden wel compleet te maken ,en hier geen gehoor op kreeg,voelde ik mij genoodzaakt dit nogmaals via een advocaat te doen
De verzekering stelt nu ,omdat ik voor een advocaat heb gekozen,om de gevraagde informatie op te vragen , zij niet meer rechtstreeks met mij als client dienen te communiceren
Alleen via de advocaat,dit terwijl ik aangeef dat de advocaat mij bijstaat en niet zonder meer mijn plaats inneemt
Kunt u mij vertellen wat mijn rechten hierin zijn
Mag de verzekering mij negeren of moeten zij gewoon met mij, bijgestaan door mijn advocaat ,communiceren?
Wat zegt het wetboek hierover?
Ik zie u reactie met belangstelling tegemoet.
Bij voorbaat dank

Normaal gesproken houdt een algemene of bijzondere volmacht niet in dat de volmachtgever zelf zijn bevoegdheid tot handelen is kwijt geraakt. Als u met de advocaat en de verzekeringsmaatschappij overlegt welke onderwerpen of communicatie u liever zelf doet, zou dit moeten kunnen al is het misschien processueel gezien niet handig.

Beoordeel dit antwoord:

Als u een advocaat opdracht heeft gegevens uw belangen te behartigen is het wettelijk uitgangspunt dat uw advocaat uw wettelijke vertegenwoordiger is. U bepaalt als opdrachtgever van uw advocaat de reikwijdte van die vertegenwoordiging. Indien u de wederpartij (de verzekeraar in dit geval) toestemming geeft rechtstreeks met u te communiceren en uw advocaat is daarmee akkoord heeft uw verzekeraar geen andere keuze dat rechtstreeks met u te communiceren. De gedragsregels voor advocaten biedt daartoe ook onder deze voorwaarden de ruimte.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag