Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


goedendag, ik heb 2 maanden geleden een VW transporter bus (automaat) uit 1999 gekocht. Binnen de garantietermijn van 1 maand schakelde de 2 naar 3 niet meer goed en ben ik ermee teruggegaan. Dit is onder garantie verholpen. Echter vorige week was ik bijna bij mijn werk toen de bus helemaal niets meer deed toen ik bij het stoplicht vandaan wilde wegrijden. Zelfs fietsers haalden me in... De ANWB heeft de bus naar de autogarage gebracht en het blijkt dat de hele schakelbak eruit moet, gereviseerd en nieuwe bak erin. Dit geintje gaat 3750 euro kosten en dat kan ik niet betalen. Toen zei de garagehouder dat hij het voor €2200 kon doen door dan geen uurloon enz. door te berekenen. Vervolgens ben ik op internet gaan zoeken en heb ik veel gevonden waaruit blijkt dat ik volgens de wet in het gelijk sta en dat die garagehouder de reparatie kosteloos zou moeten doen, omdat er hier sprake is van wettelijke garantie en dat dit probleem een gevaar op de weg had kunnen opleveren. Bovendien zei de garagehouder nog bij de verkoop dat hij achter de bus stond en dat ik er dus vanuit kon gaan dat ik een goede bus gekocht had. Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik de bus ter reparatie gebracht bij de garagehouder (hij zou er vanochtend aan beginnen) en toen zei ik dat ik het nog niet eens ben over de kosten en dat ik er werk van zou maken bij de Bovag. Toen zei de garagehouder dat hij dan nog niet gaat repareren en eerst de zaak ''uitvecht'' en dan wel het hele bedrag gaat berekenen, dus €3750. Ik ben nu echt ten einde raad. Wat moet ik nu? Ik werk bij een cactuskwekerij, dus geen wereldloon, maar net te veel om raad voor rechtsbijstand in te winnen en dus gratis advocaat. Die €2200 voor de reparatie is een hoop geld en kan ik eigenlijk niet missen. Het vervelende is ook nog eens dat ik alleen was toen ik de bus kocht en ook geen sms of mails heb als bewijs dat ik al in de garantietermijn terug ben gegaan vanwege de schakelbak, op 1 mail na: daarin heb ik vermeld dat de 2 naar de 3 nu weer goed werkt. Dat was dus na de reparatie door de garagehouder. maar of dat voldoende bewijs is? Ik hoor heel graag spoedig van u.

Gezien bewijslast en het financïeel belang is dit een vervelende zaak. Het belang is te groot om niks te doen, maar te laag om een jurist aan het werk te zetten die voor u vecht.

Wat heeft wie exact gezegd en beloofd? Dat valt meestal niet te bewijzen. Is de garantie schriftelijk vastgelegd? In het laatste geval zou je de zaak aan de kantonrechter kunnen voorleggen en de reparatie door een ander kunnen laten doen als de garage-houder weigert op grond van de garantie te repareren?

Als ik de man van de garage qua vakkundigheid zou vertrouwen, zou ik e.e.a. met hem afdealen. Vraag hem hoe hij er tegen aankijkt; herinner hem aan de garantie en kaart het dan met een beetje koehandel af.

Beoordeel dit antwoord:

De hamvraag is of de verkoper ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst op de hoogte was van het gebrek aan de versnellingsbak en u hiervan had behoren te informeren. U zult moeten kunnen bewijzen dat de verkoper hiervan reeds op de hoogte was en u hierover opzettelijk niet heeft geïnformeerd.

Indien de bus nog niet veel kilometers heeft gelopen (alhoewel deze al ruim 12 jaar oud is) kunt u de verkoper wellicht nog voorhouden dat u dit gebrek niet al zo snel had hoeven te verwachten. Een onafhankelijke deskundige zoals de ANWB kan hierover wellicht in een rapport uitspraken doen. Heeft de bus daarentegen wel al veel kilometers gelopen (waardoor eerder dit soort gebreken zijn te verwachten) dan kan de verkoper u tegenwerpen dat u zelf vooraf als koper onderzoek had kunnen doen naar het eventueel bestaan of kunnen ontstaan van gebreken als deze.

Gelet op uw risico's hierin en de nog te maken onderzoeks- en proceskosten komt het mij voor dat u beter kunt proberen met de verkoper over de reparatie tot een schappelijke regeling te komen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag