Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer/mevrouw,

Begin dit jaar hebben wij een reis naar Kreta via een reisbureau geboekt. De reis bestond uit een appartement, vliegreis en een auto voor 10 dagen. Deze reis heb ik digitaal geboekt waarin ik niet gekozen heb voor een reisverzekering (omdat ik en mijn partner beide een doorlopende reisverzekering hebben) maar wel gekozen voor een annuleringsverzekering. Na de boeking ontving ik een factuur waarin alle gegevens waren opgenomen, inclusief de annuleringsverzekering (en geen reisverzekering).

Toen later dit jaar er veel ongeruste verhalen over Kreta te ronde gingen hebben wij besloten de reis (er vanuitgaande met dezelfde voorwaarden) om te boeken naar een andere bestemming. De reisorganisatie heeft mij na telefonisch contact een aantal opties verstuurd. Via de mail hebben wij gereageerd en aangegeven dat we graag de optie naar Portugal namen. De reis is destijds ongeboekt (we konden dit helaas niet meer digitaal aanpassen waardoor we het omboeken aan de organisatie zelf hebben overgelaten) Later ontving ik het factuur via de mail met alle gegevens van onze reis naar Portugal. Ik heb het factuur gescand maar niet goed genoeg bekeken. Later kwamen we er namelijk achter dat de reis niet onder dezelfde voorwaarde is omgeboekt. Er is namelijk wel een reisverzekering opgenomen maar geen annuleringsverzekering.

De woensdag voordat we maandags op vakantie zouden gaan bleek ik een miskraam te hebben. De gynaecoloog adviseerde ons niet te gaan en wij hadden beide ook geen goed gevoel om wel op vakantie te gaan. Je weet immers niet wat je te wachten staat en de miskraam die nog op gang moest komen kan heftige pijn veroorzaken.

De donderdag hebben wij telefonisch contact met de reisorganisatie gehad, in de veronderstelling dat we de reis konden annuleren, er vanuitgaande dat de annuleringsverzekering meegenomen was tijdens de omboeking.

Tijdens het telefoongesprek kwamen wij er echter achter dat we geen annuleringsverzekering hadden en na de facturen nogmaals goed door te
Lezen, staat er in het eerste factuur (Kreta) inderdaad wel een annuleringsverzekering maar in het laatste factuur(Portugal) geen annuleringsverzekering (in plaats daarvan een reisverzekering die wij niet hadden afgesloten).

De reisorganisatie laat de fout 'in het midden' en zeggen dat de telefoongesprekken niet meer na te gaan zijn. Dat kan ik begrijpen want er zijn naast het overleg over de bestemming via de telefoon en de mail geen andere zaken besproken. Er is niet gevraagd of wij wel of geen reis- en/of annuleringsverzekering wilden.

Dit betekent dat we maar 200 euro terug zouden krijgen van de reissom van totaal 1800 euro. We zijn hier niet mee akkoord gegaan. We steken hand in eigen boezem door aan te geven dat we het factuur beter hadden moeten lezen en checken op eventuele fouten. Het kan niet zo zijn dat wij de dupe zijn van het niet ontdekken van hun fout. Ik neem aan dat ieder ander er vanuit gaat dat de reis met dezelfde voorwaarden wordt omgeboekt.

Uiteindelijk hebben we door lang heen en weer te praten aan de telefoon met de organisatie iets meer van de reissom terug ontvangen. Dit is een bedrag van 700 euro. Dit houdt in dat we 1100 euro zijn misgelopen. Vorige week zijn we akkoord gegaan met dit voorstel omdat we emotioneel met andere dingen bezig waren. We kunnen ons voorstellen dat we niet het gehele bedrag terug kunnen terug verwachten maar 1100 euro is voor ons veel geld om zomaar te moeten missen.
Ergens willen we het laten voor wat het is maar het voelt voor ons toch heel wrang...

Graag ontvangen wij van u een reactie. Staan wij in ons recht om het hier niet bij te laten zitten of bereiken wij niet meer dan dit, omdat de reisorganisatie een factuur heeft, waar zwart op wit staat dat wij geen annuleringsverzekering hebben (waar wij overigens geen toestemming voor hebben gegeven, maar onbewust dus waarschijnlijk wel doordat wij niet hun fout hebben ontdekt op het laatste factuur)
Wat adviseert u?

U bent akkoord gegaan met het aanbod en is het in principe niet meer mogelijk om er meer uit te halen. Bent u het er niet mee eens dan kunt u het altijd voorleggen bij een rechter en deze er een oordeel over laten vellen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag