Stel vraag

Particulier


Op vakantie is mijn telefoon gevallen en ik heb deze schade opgegeven aan mijn reisverzekering. Ik heb hier een schadeformulier voor ingevuld en ergens tussen mijn persoonlijke gegevens vroegen ze om mijn iban. Nu heb ik daar per ongeluk mijn ben nummer ingevuld. De verzekeraar heeft dit nummer omgerekend naar een iban nr. En het geld naar een verkeerde rekening overgemaakt. Nu gaat de verzekering proberen het geld terug te halen om het vervolgens weer naar mijn rekening over te kunnen maken.

Mocht dit nou niet lukken, ben ik mijn geld dan kwijt of is de verzekeraar hier voor verantwoordelijk?

Nou, ik vind dat de verzekeraar u eerst had moeten informeren of uw iban nummer klopte. Dat kost een belletje . Juridisch is dat ook zo.

Beoordeel dit antwoord:

De verzekeraar heeft uitbetaald op het door u aangewezen rekeningnummer, dus de maatschappij heeft niets verkeerd gedaan. Dat zij nu voor u het geld proberen terug te halen siert hen.

Mevrouw Ferwerda vind wellicht dat de verzekeraar u had moeten bellen, maar zoals zij al zegt, dat is slechts haar mening. De juridische onderbouwing van die mening verneem ik graag.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Het Door mij opgegeven iban nr was mijn bsn nr. Dit is geen geldig iban nr. De verzekeraar heeft hier zelf een geldig iban nr. Van gemaakt.


Dat zijn normale zorgplichten jegens de cliƫnt, verzekerde, als er gerichte twijfel is of moet bestaan, zoals in dit geval, over de juistheid van een bankrekeningnummer. Schending van de zorgplicht levert wanprestatie op.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag