Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een contract lopen bij een energieleverancier en omdat ik automatische incasso's zoveel mogelijk probeer te vermijden betaal ik gewoon netjes per factuur.
Hiervoor brengen ze bij mij een kleine toeslag voor de facturatiekosten in rekening en dit vind ik geen enkel probleem.

Sinds januari is hun werkwijze echter ineens veranderd en kreeg ik ineens een mail waarin stond dat ik ergens een online account moet openen en dat ik daar voortaan zelf maar op zoek moet gaan naar openstaande facturen .

Ik heb telefonisch contact opgenomen en verteld dat ik met deze werkwijze niet akkoord ga en dat ik gewoon een factuur wil ontvangen zoals het hoort.
Ik heb daarbij duidelijk (telefonisch en later per email) aangegeven dat niet onder mijn betalingsverplichting probeer uit te komen maar dat ik alleen wil betalen als ik een factuur krijg.

Nu kreeg ik natuurlijk een betalingsherinnering voor de openstaande factuur die ik niet betaald heb omdat ik deze nooit ontvangen heb.

Mijn vraag aan jullie is:

-Is een aanmaning wel rechtsgelding als de factuur (aantoonbaar)nooit verstuurd cq. ontvangen is?

-Is een klant verplicht zich op een site aan te melden en zijn eigen facturen te downloaden?
Ook als dit vantevoren niet is overeengekomen?

Zij moeten aantonen dat zij u een factuur gestuurd hebben, hebben zij dit niet, dan mogen zij niet zomaar aanmanen. Of zij juist gehandeld hebben, kan ik niet zeggen, zonder mij verdiept te hebben. Wat betreft het inloggen. Zij kunnen u niet verplichten om online de facturen in te kijken, en hebt u gewoon het recht op een papieren versie als u dat wenst. Indien u verdere hulp en of advies wenst, mag u gerust contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag