Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik ben een kleine zelfstandige. Ik heb al jarenlang via een woningbouwvereniging een garagebox gehuurd waar ik gereedschappen en inboedel heb opgeslagen. In de week van 11 januari ben ik telefonisch benaderd door deze woningbouwvereniging dat binnen enkele dagen de garagebox die ik bij hun huur, leeg geruimd moest worden. De eventuele kosten die ik hiervoor zou moeten maken, zouden door hun vergoed worden.

Sinds 1999 huur ik een garagebox waar veel van mijn spullen opgeslagen staan. Elke maand is de huur netjes betaald. De spullen staan daar droog,schoon en netjes opgeslagen. De wbv gaf tijdens het telefoongesprek aan dat een aannemer die daar al langere tijd aan het bouwen is, in de garagebox moest zijn om leidingen en afvoeren te vervangen. Dit moest eigenlijk per direct gebeuren. Ze hadden verzuimd mij eerder te informeren en nu stond de aannemer stil. Er zijn meerdere telefonische gesprekken geweest met zowel de woningbouwvereniging als met de aannemer. Uiteindelijk kreeg ik vrijdag 15 januari te horen, dat als ik de box niet dat weekend zou leeg halen, alle kosten die de aannemer door de stilstand zou maken op mij verhaald zouden worden. Ik had dus geen keus dan op dat moment te starten met het leeghalen van de box. Ik heb een klant (fabrieksbakkerij, storingsdienst)die ik voor dat weekend had staan afgezegd en heb een vrachtauto gehuurd voor het gehele weekend. Zij boden mij een alternatieve box aan, maar ik wilde daar geen gebruik van maken omdat ik na de dreigende gesprekken helemaal niets meer met ze te maken wilde hebben. Ik heb dan ook opslagruimte geregeld ergens anders. Zondag bleek dat ik het niet ging redden om alles over verhuisd te krijgen en heb de klant van maandag ook af moeten bellen en de vrachtwagen nog een dag extra gehuurd. Maandag rond 12 uur heb ik de sleutel ingeleverd, maar heb daarna nog de laatste vrachtauto met spullen moeten wegwerken. Ik heb uiteindelijk om 17:00 uur de auto weer ingeleverd.

Aangezien ik uren ben misgelopen door het weekend en de maandag bij een klant, heb ik deze uren gedeclareerd. Bij mijn klant kan ik deze uren factureren voor 150% op zaterdag en 200% op zondag. Maandag is gewone tarief. Daarnaast bleek dat de aannemer zonder mijn toestemming gaten heeft geboord in het plafond van de garage om met een cameraatje te kijken naar de inboedel die er stond. Op veel apparaten en gereedschapsboxen lag veel gruis en zijn we lang bezig geweest met schoonmaken van deze spullen voordat we ze konden verhuizen. Foto,s hiervan zijn in hun bezit. In overleg met hun heb ik een factuur gemaakt, met de gemaakte kosten voor de vrachtauto, gemiste uren en schoonmaakkosten. De factuur was in totaal 3700 euro. Nu willen ze alleen maar 2000 euro vergoeden met als reden dat ze de toeslag niet vergoeden, net als de schoonmaakkosten. Ik heb maar 8 uur per dag gefactureerd omdat dit de gemiste inkomsten van de klant waren, maar ik ben echt van sochtends vroeg tot savonds laat bezig geweest. Ik heb hier dus bezwaar tegen gemaakt maar ze blijven bij hun standpunt. Moet ik hier akkoord mee gaan of sta ik in mijn recht om het restant op te eisen?

Ten eerste mogen zij u niet zomaar eisen de box leeg te halen. U huurt en bestaat er een overeenkomst en mag deze niet zomaar eenzijdig worden ontbonden en had dit via de rechter gemoeten. Ook een camera plaatsen mag niet en is een inbreuk om de privacy. U kunt dan ook de opgelopen schade verhalen op de verhuurder. Hiervoor dient u dan de stap richting de rechter maken. Mocht u verdere hulp en of advies wensen, mag u gerust contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag