Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Casus:
Verzekeraar claimt waarde beeindigde kapitaalverzekering welke ik heb bepaald, aan mij te hebben uitgekeerd. Echter: dat geld is door mij nooit ontvangen.
Bij navraag noemt men een heel verkeerd bankrekeningnummer welke niet aan mij toebehoort maar waar naar is overgemaakt door de verzekeraar. Dit is niet conform het schrijven van dezen, waaruit wel mijn eigen rekeningnummer blijkt.
Wanneer ik daarop wijs wordt er gecorrigeerd gehandeld: er is wel in naar het juiste nummer overgemaakt en niet naar dat andere rekeningnummer. Ik vraag of ze het foutieve nummer wil herhalen maar dit wordt geweigerd.
Een dag later bel ik terug. Bij nader onderzoek blijkt op de een of andere onverklaarbare wijze wel degelijk, en dus in de praktijk naar dat verkeerde rekeningnummer te zijn overgemaakt en niet naar mijn rekeningnummer zoals in hun schrijven aan mij. Verzekeraar erkent op dat moment hun -bijzonder- gemaakte fout.
Zij gaan nu eerst trachten het geld bij de onrechtmatige eigenaar terug te halen.
Dit is echter niet mij probleem, dit is hun fout. Ik kan hier onmogelijk op wachten, leg de situatie uit en eis per direct uitbetaling omdat ik anders zeer ernstig in de problemen geraak. Dit wordt begrepen en bevestigd wordt dat dit uiteraard niet mag gebeuren.
Voor 4 maart heb ik het op de rekening staan.

Dit blijft uit en ik neem weer contact op. Dan is het vorige telefoontje niet geregistreerd en zijn de antwoorden kort: Er is uitbetaald naar het juiste rekeningnummer op 2-2-2016. Wanneer ik vraag welk rekeningnummer, komt hier op geen antwoord.
Maar het geld is nog steeds niet door mij ontvangen. Ik wil bewijs van de verzekeraar dat het echt aan mij is uitgekeerd. Op dat moment word ik voor de verzekeraar 'lastig'. Zij hebben uitbetaald en als ik het niet heb ontvangen is dat immers mijn probleem. Ik eis opheldering en gezegd wordt dat men het gaat uitzoeken en ik diezelfde dag nog wordt teruggebeld. U raadt het al: ik ben drie dagen verder, niet teruggebeld en mijn geld is gewoon verdwenen.
Nu word ik door fouten en onwelwillendheid door de verzekeraar door anderen bij de BKR geregistreerd en aangemerkt als wanbetaler. Situatief heeft dit verstrekkende en ernstige gevolgen voor mij. Mijn geld is weg waarmee pech, aldus de verzekeraar welke ook nog eens in zo goed als alles gewoon tegenwerkt.
En het gaat hier echt niet om een paar tientjes en ook niet om een paar honderdjes.
Hoe kan ik hier juridisch onderbouwd, schriftelijk op reageren/klacht indienen? Dit kan echt niet, maar ik kom er gewoon niet door heen. Advies gewenst ! Dank u.

Ik heb eerder een vergelijkbare zaak aan de hand gehad. De verzekeraar deed er in die zaak ook alles aan om te vertragen, aangezien zij natuurlijk vreesde het bedrag nog een keer te moeten betalen, indien vast zou komen te staan dat zij een fout had gemaakt. Het feit dat ze aangeven dat ze zullen proberen het terug te halen, wijst er in het onderhavige geval op dat ze zelf ook wel beseffen dat ze mogelijk een fout hebben gemaakt. Als zij niets richting de partij ondernemen, die het geld heeft ontvangen, zou u dat zelf kunnen doen. Het moet dan wel bekend worden op welk rekening het geld is overgemaakt. De verzekeraar dient hierover openheid van zaken te geven. Er kan dan beslag op de gelden worden gelegd, zodat de gelden niet kunnen verdwijnen. Er is hier uiteraard haast bij geboden. Ik raad u gezien de complexiteit van deze materie dringend aan om rechtsbijstand in te schakelen. Desgewenst ben ik graag bereid u in deze kwestie bij te staan. Neem gerust vrijblijvend en kosteloos contact met mij om te bespreken wat ik hierin voor u kan betekenen.

Beoordeel dit antwoord:

Wat een vervelende situatie waarin u terecht gekomen bent door de fout van de verzekeraar. Omdat het een fout is van de verzekeraar is het ook de verzekeraar die het probleem moet oplossen. Als ze dat niet doen dan heeft u de keuze om of een procedure te starten bij de rechter dan wel bij het KIFID. Onlangs had ik een vergelijkbare zaak en daar heeft de verzekeraar na dagvaarding direct de zaak opgelost en ook alle kosten, waaronder de kosten van rechtsbijstand, volledig vergoed. De klant probeerde al 9 maanden het zelf op te lossen en met de dagvaarding wat het binnen 1 maand opgelost.
Ik deel de mening van mijn collega van den Bosch dat het verstandig is om juridisch hulp in te schakelen. Als u wilt kunt u met mij rechtstreeks en vrijblijvend contact op nemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag