Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


Wij hebben sinds 2011 een huis in Noord Italië dat wij in de zomer aan gasten verhuren. Huurders werven wij via verhuurwebsites op het internet en hierop krijgen wij huurders van over de hele wereld. Tot op heden hebben wij hoofdzakelijk goede en positieve reacties op ons huis ontvangen.

Deze zomer was het huis verhuurd aan een familie uit Duitsland. De aanloop naar deze verhuur verliep wat moeizaam. Nadat zij alle informatie van ons ontvangen vroegen zij ons nogmaals naar deze informatie, waarna bleek dat zij die wel hadden ontvangen, echter niet hadden gelezen. Voor de tweede termijn van de betaling van hun huursom moesten zij tot twee maal toe worden herinnerd. Op hun vraag of zij eerder konden inchecken hebben wij onze medewerking verleend en de tijd met drie uren vervroegd.
Bij aankomst klaagden zij dat de bedden nog niet waren opgemaakt, echter dit was een van de gevolgen van het eerder inchecken, het beddegoed was nog niet aangekomen, echter dit is ruim voor de officiële inchecktijd in orde gebracht.
De tweede dag hebben zij de woning verlaten. Pas nádat zij waren vertrokken hebben zij ons daarover geïnformeerd met de mededeling dat zij zeer ontevreden waren, het huis smerig was, schimmel aan de wanden, er overal glas op de grond lag en de wandcontactdozen niet kinderveilig waren. Dit alles zouden zij met foto's hebben gedocumenteerd. Zij hebben ons nadrukkelijk NIET in staat gesteld om hun klachten ter plaatse door onze beheerder te laten beoordelen en indien deze klachten terecht waren, ze te herstellen. Het enige positieve wat zij konden melden was het ontbijt dat wij voor hen hadden georganiseerd en door derden geleverd, echter hebben zij de kosten voor het ontbijt niet aan de gastvrouw betaald. Wij zouden nog wel van hun advocaat horen.

Wij hebben onze beheerder gevraagd om het huis te inspecteren, hij heeft ons teruggemeld dat het huis helemaal schoon was en er nergens glas lag. Wandcontactdozen in Italië zijn (net als in Nederland, in Duitsland wel?) standaard niet kinderveilig, dus wij begrijpen dit deel van de klacht al helemaal niet.
Wij hebben een bericht teruggestuurd dat het ons spijt dat het huis hen niet bevallen was en dat wij ons uiterste best zouden doen om het in die periode nog een keer te verhuren. Helaas is dat slechts deels gelukt, toch hebben wij hen 25% van hun huursom nog kunnen terugstorten.
Nu hebben wij deze week van hun Duitse advocaat een brief met eis tot schadeloosstelling (huur, gereden klilometers en advocaatkosten) ontvangen.

Er is geen contract, echter wel hebben wij de hele correspondentie goed gedocumenteerd.

Wij zijn van mening dat wij aan al onze verplichtingen hebben voldaan: Goede informatie geleverd en onze woning ter beschikking gesteld. Wij voelen ons extra gesterkt door de lofzang over deze woning van de huurders die direct voor deze gasten het huis hadden gehuurd.

Onze vragen zijn nu:
- Wat is de juridische reikwijdte van een dergelijke brief? (Eiser woont in Duitsland, wij wonen in Nederland en het object staat in Italië)
- Hebben wij niet al (meer dan) voldoende gedaan door hen de netto opbrengst te geven van de periode dat wij het huis alsnog hebben kunnen verhuren?

Nu er niets is geregeld in het contract ( want die is er) betreffende het regime van toepassing op conflicten, zal dat het Italiaanse zijn omdat het huis wat is gehuurd op Italiaanse gronden staat. Nu zal dat recht niet al te veel afwijken dus ik durf er wel iets over te zeggen, namelijk dat de huurder "kindveilig" expliciet had moeten uitleggen daar er mogelijke misverstanden over hadden kunnen ontstaan en dat verder bij de oplevering geen klacht is geponeerd zodat , en dat is het belangrijkste, men afstand heeft gedaan van enige claim in verband daarmee. De schadeloosstelling van de kosten lijkt me voorbarig daar ik aanneem dat men de vakantie heeft voortgezet elders en de advocaatkosten zijn in eerste instantie voor eigen rekening. Dus alles bij elkaar afwijzen de vordering.

Beoordeel dit antwoord:

Volgens mij kan ook Nederlands recht van toepassing zijn omdat Nederlanders de specifieke prestatie hebben opgeleverd – bijzonder als er niet allen het huisje wordt verhuurd maar ook (onder meer?) ontbijt wordt georganiseerd. In ieder geval is Duits recht niet van toepassing. Ik zal de advocaat voor een juridisch uitleg onder vermelding van het toepasselijke recht vragen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag