Wonen, Buren
Particulier
Ik heb niet al te mee werkende huurders in mijn huis en nu moet er een nieuwe verwarmingsketel komen.
Ik heb ze precies volgens de voorschriften, minimaal 24 uur van te voren (zelfs 1 maand van te voren) ingelicht dat ik in het huis moet zijn voor dit werk.
Nou krijg ik helemaal geen bevestiging van deze datum of krijg ik eigenlijk zelfs helemaal geen contact.
Ik zie het dan ook gebeuren dat de monteurs op die datum met nieuwe ketel en al voor een dichte deur staan.
Hebben jullie juridisch gezien misschien een tip voor mij om te doen voordat de datum komt of op die datum zelf?
Zelf dacht ik aan het laten weten per aangetekende post maar de kennisgeving is gegaan naar het emailadres wat ze gewoon gebruiken en waar ik doorgaans wel communicatie mee krijg.
Zij hebben een eigen slot op de deur gezet, ben ik gerechtigd om op deze datum een sleutelmaker de deur open te laten maken of bega ik hiermee juist een grote fout?
Moet ik aan hun benoemen dat eventuele kosten op hun worden verhaald, als ze geen ruimte voor de plaatsing geven en wat voor zinnen moet ik dan gebruiken?
Ik adviseer je om per aangetekende post aan de huurders kenbaar te maken dat op de bepaalde datum de ketel wordt geplaatst en daarin ook te refereren aan het reeds toegezonden bericht per email. Dit schrijven zou ik dan ook per gewone post verzenden. Daarin ook aangeven dat indien zij verhinderd zijn dan een aantal data moeten opgeven voor plaatsing. Tevens hen aansprakelijk stellen voor de kosten en schade.
Indien de huurders niet meewerken dan rest - helaas - niets anders dan de rechter te vragen om toestemming het gehuurde te betreden. Desnoods een kort geding indien de ketel snel moet worden vervangen.
Tevens adviseer ik je om aan te geven dat je het gehuurde wilt inspecteren. Daar heb je als verhuurder eens per jaar recht op.
Ik help je graag. Als je wilt kun je rechtstreeks contact met mij opnemen.
Zijn er nog vragen? Stel ze gerust.