Stel vraag

Particulier


Zorgverzekering wil kosten voor buitenlandse EU behandeling niet betalen hoewel minder gekost heeft en ten minst evengoed is..

Dear Sir or Madame,
I write in English as my Dutch is not the best. I wrote the headline with help of google. You can answer anyway in Nederlands as i do read and understand well enough.
Summary of the case:
• I followed a treatment kind which several Dutch professionals recommended to do. The Dutch SGGZ to where I wanted to go first does not even have any clinic in the Netherlands but have sent me to South Africa or Italy and then receive a lot of money from my health insurance without further questions.
• At the end I decided for a Spanish subsidiary of a Dutch SGGZ following the same program, which has one the best ratings in the Netherlands Zorgkaart and is 100% reimborsed
• The cost were less than any comparable treatment in the NL
• And it was easier for me to follow for language barriers
• As I was in bad condition and could not wait I went into treatment and paid everything myself first, assuming that it would not be a problem to get a reimbursement from my insurance.
• Insurance declines coverage for weird reasons while they would have paid a more expensive version if I had done it with any SGGZ which sends their patients abroad.
• How can that make sense?
Could you please advice what to do?
What is my chance of getting this reimbursed anyway?

Wanneer u een buitenlandse behandeling wilt ondergaan dient u in de meeste gevallen toestemming te vragen aan uw verzekeraar. Vaak moet dit worden onderbouwd door verklaringen van o.a. artsen. Spoedeisendheid moet worden aangetoond. Slaagt u daar niet in of vraagt u geen toestemming dan zal vergoeding vaak uitblijven. Immers, de verzekeraar zal aan de hand van uw aanvraag beslissen of er geen andere mogelijkheden zijn en moeten beslissen of er dan vergoeding geldt. Bent u het er niet mee eens dan kunt u eerst een klacht indienen bij uw eigen verzekeraar en vervolgens een klacht indienen bij de overkoepelende organisatie waar uw zorgverzekeraar bij is aangesloten. Mocht u hulp wensen daarbij dan kunt u direct en vrijblijvend contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Good morning.
Thanks fotr your answer, I undefrstand what you wrote.
I asked authorization for the treatment abroad just last minute because m conditions were quite bad and Insurance asked me so many documents which I did not have available that I could not take it and wait.
I went in Spain to a clinic Triora, which is owned by Triora here in Den Haag. They do exactly the same treatment. The treatment in Den Haag is 100% vergoed.
If you say, that by not waiting for authorization, I lost every right for retribution from the Health Insurance, well, then I guess you can not help me.
My logic was that by going into theDutch owned clinic, with same therapy and lower prices than what the Dutch company pay, I would be safe and that authorization would just be a formality issue.
Nevertheless, can the insurance say that they pay nothing, or would they have at least bto pay the cost they would have had if I did therapy in the Netherlands?
If yiu coukd answer on these questions I could decide if I want to proceed to claim this money back or not.
Thanks very much


In de polisvoorwaarden is bepaald of er een vergoeding zal plaatsvinden voor een buitenlandse behandeling als ware dat de behandeling in Nederland zou hebben plaatsgevonden. Het is dus mogelijk dat er geen vergoeding geldt want de verzekeraar is vrij om dit zelf te bepalen. Is er een samenwerkingsovereenkomst met de buitenlandse behandelaar dan is er vaak wel een vergoeding. Is er niets bepaald in de polis hierover dan raad ik u toch aan een klacht in te dienen bij de verzekeraar.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag