Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Geachte heer/mevrouw,
Ik zou een klacht willen indienen ivm. niet tijdig en niet volledig afdragen naar mij van het geld bedrag, ten mijn name geincasserde door de incassobureau. Ze zouden voor mij een bedrag vorderen bij een debiteur, maar hebben vervolgens geld naar mij niet afgedragen en brengen mij kosten in rekening die ik niet vooraf heb afgesproken.
In september 2017 heb ik contact met incassobureau opgenomen ivm. onbetaalde vordering, welke ik bij dit incassobureau wou neer leggen.
Op 28 september, na de grondige uitleg, was ik gevraagd door incassobureau om een digitale formulier in te vullen om overeenkomst van opdracht aan te sluiten. Dit incassobureau was volledig en juist geïnformeerd door mij van alle details van de zaak: het zaak was duidelijk en transparant, het vordering bedrag was duidelijk in de beschikking van de Rechtbank vermeld, de debiteur was bekend en goed te vindbaar en bij machte was om de voordering te betalen. Volgens incassobureau het onsuccess op incasseren minimaal is geweest.
Omdat op de webside van incassobureau geen duidelijke uitleg van de voorwaarden stond, heb ik, voordat ik mijn opdracht bij incassobureau geplaats en zijn digitale formulier ingevuld, contact met incassobureau opgenomen om over de voorwarden na te vragen. Er was een mondeling en schriftelijke afspraak gemaakt over de kosten, welke in mijn geval met de dienstverlening van incassobureau gebonden zijn. Namelijk, incassobureau een offerte uitgebracht voor te verrichten werkzaamheden – wij hebben een vaste prijs en geen richtprijs afgesproken. Ik beschrik schriftelijke bewijs over de afspraken, welke waren met incassobureau gedaan. In de mail van 29 september 2017 is duidelijk door incassobureau vermeld, dat in mijn geval met de dienstverlening van incassobureau uitsluitend de incassokosten zijn gebonden, welke “..... komen boven op de vordering en de debiteur dient deze te betalen....”. Volgens incassobureau waren, geen andere kosten, boven de incassokosten, gebonden aan dit incassobureau dienstverlening. Ik was niet geïnformeerd, dat eventuele aanvullende kosten kunnen verwacht worden. En namelijk onder die voorwarden heb ik mijn opdracht bij dit incassobureau geplaatst.
Nettemin, heeft het incassobureau de prijs achteraf zomaar onterecht verhoogd: de andere aanvullende kosten (flink grote bedrag) zijn op de einddeclaratie vermeld. Het incassobureau beroept zich nu aan de Algemene voorwaarden en/of algemene tarieven, welke in mijn geval niet meer van toepassing zijn, omdat er een speciale offerta van incassobureau was ontvangen en er andere afspraken over vaste tarieven met incassobureau waren gemaakt.
Om die extra kosten te motiveren heeft Juristu op 18 january jrl. aan mij geschreven: “...Wij hebben voor u een goed resultaat geleverd...”. Ik wil er op wijzen dat elke ondernemer in Nederland heeft een inspanningsverplichting. Dat betekend dat hij zijn werk zo goed mogelijk moet uitvoeren. Een beroep achteraf doen aan de extra kosten ivm “goed resultaat” is niet terecht in dit geval.
Ik wil er op wijzen, dat de einddeclaratie dd. 29 november 2017 ik zonder enkele duidelijke reden te laat, pas na een drie weken, heb ontvangen op 20 december 2017, na mijn herinneringen welke ik naar incassobureau heb gemaild.
Met de andere woorden, het blijkt dat ik ben door de incassobureau opgelicht – tot nu, na meer dan twee maanden na de incasseren, is mijn geld naar mij niet afdragen. Terwijl mijn bank rekeningnummer bij incassobureau bekend is, en de tarieven voor te verrichten werkzaamheden duidelijk waren vastgesteld in de mail van incassobureau van september 2017.
Ik heb mijn klacht bij incassobureau voogelegd. Ik heb meerdere chatsessies met de klantenservice gehad, e-mails gestuurd en contactformulier met een vraag om oplossing te vinden op de website ingevuld. Helaas is mijn klacht niet (naar mij tevredenheid) afgehandeld . Bovendien, staat er op de webside van incassobureau geen informatie ivm klachtregeling vermeld. Ze zijn niet aangesloten aan enkele Geschillencommissie waar kan ik mijn klacht indienen (zoals KBvG of NVIO).
Ik verzoek u vriendelijk om advis aan mij te geven - welke maatregelen kunnen ondernemen zijn om situatie op te lossen?
Met vriendelijke groeten,

Heb een en ander belezen en maak erop uit dat hier dubbele kosten worden berekend en dat is niet toelaatbaar.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Goedemiddag, bedankt voor uw reactie. Zijn de kosten gebonden met uw advies?


Geen kosten voor advies. Eventuele bijstand wel.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Is it mogelijk om antwoord op de website publiceren? Ik wil niet zo maar in persoonlijke contact komen met iemand wie ken ik niet. Misschien kan iemand anders aub op mijn vraag een antwoord geven?


Ik adviseer u om Juristu schriftelijk aansprakelijk te stellen voor alle kosten die u moet maken en al gemaakt heeft en voor alle schade die u lijdt en al geleden heeft.
Indien nog niet alle geld aan u is afgedragen dat kunt u dat iknde aansprakelijkheidsbrief ook vorderen samen met eventueel teveel betaalde kosten.
Ik ben bereid om alle schriftelijke stukken, afspraken en correspondentie voor u na te kijken en dan nader inhoudelijk te adviseren.
Er is geen geschillencommissie waar u kunt klagen over deze organisatie. Wel kunt u hen civielrechtelijk aanpakken.
Heeft u nog vragen? Stelt u ze gerust.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag