Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Mijn telefoon is - exact twee jaar nadat ik deze op kon halen bij de leverancier uit zichzelf kapot gegaan. Dit ondanks zeer zorgvuldig gebruik.

Ik heb het probleem op tijd gemeld bij leverancier maar zij weigeren mij te bevestigen dat ik binnen de garantieperiode zit.

Leverancier gaat uit van factuurdatum 27-05-2016 (ik heb telefoon vooruit betaald) maar ik ga uit van leverdatum 30-05-2016 (het eerste moment dat ik de telefoon op kon halen en ook opgehaald heb). In de mailwisseling die ik voer telt één medewerker ook nog de dagen mee die het kost om de telefoon op te sturen en zegt dat ik dan al helemaal over de garantieperiode heen zit.

Er spelen in de mailwisseling tussen leverancier en mij twee onderwerpen:
1) De aard van het probleem (is het een probleem dat überhaupt door de garantie gedekt is, of niet? en
2) Is de telefoon binnen de garantietermijn kapot gegaan of niet?

Over de aard van het probleem maak ik mij weinig zorgen. Deze is vastgelopen en start nu niet meer op. Naar het schijnt een bekend probleem bij dit type telefoon en niet toe te schrijven aan verkeerd gebruik. Het gaat mij echter om onderwerp 2): ben ik nog binnen de garantieperiode?

Belsimpel.nl zegt dat mijn telefoon niet meer onder garantie is maar adviseert mij de telefoon toch op te sturen. Zij willen dan in overleg met de fabrikant kijken wat er met de telefoon aan de hand is en 'kijken' of het toch onder garantie gerepareerd kan worden. Als dit niet mogelijk is, zal ik een prijsopgave ontvangen en krijg ik de keuze of ik het tegen betaling wil laten repareren.

Mijn stelling: er hoeft helemaal niets overlegd te worden met de fabrikant. A) Heb ik gewoon recht op mijn garantie; B) Ik heb niets met de fabrikant te maken; ik heb zaken gedaan met leverancier en zij moeten zorgen voor een correcte afhandeling.

Ik heb inmiddels gebeld met leverancier, vijf e-mails verzonden en een Facebook-bericht geplaatst en telkens krijg ik een soortgelijk antwoord: we kunnen u niet bevestigen dat u binnen de garantieperiode bent maar als u de telefoon opstuurt, willen we kijken wat we voor u kunnen doen.

Ik wil de telefoon echter pas opsturen nadat ik eerst de toezegging heb gekregen dat het probleem met mijn telefoon binnen de garantieperiode is ontstaan. Anders zie ik het nut van opsturen niet.

Het liefst zie ik dat mijn telefoon kosteloos gerepareerd wordt, ik was er heel tevreden over, en bovendien staat er veel persoonlijke data op. Als dat niet kan; wil ik kosteloos een nieuwe versie van hetzelfde toestel ontvangen en als dat niet kan wil ik mijn geld terug.

Graag hoor ik uw advies over hoe ik mijn gelijk kan krijgen.

Vriendelijke groet,

Er dient niet uitgegaan te worden van de factuurdatum maar van de leveringsdatum. Pas bij ontvangst van de telefoon gaat de garantietermijn lopen. Overigens in de praktijk is de meldingsdatum van het gebrek aan de telefoon meestal bepalend voor de garantietermijn. De leverancier blijft verantwoordelijk voor uw telefoon en niet de fabrikant en moet het probleem dan ook oplossen. Na de garantieperiode heeft u ook recht op kosteloze reparatie als blijkt dat de telefoon ondeugdelijk is. Het lijkt erop dat u niet serieus wordt genomen door de leverancier. Een brief van een jurist kan de zaak wellicht vlot trekken. Als u wilt kan ik u in deze kwestie bijstaan.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag