Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


De situatie is als volgt:
De zelfbouw pc van mij heeft problemen, alle onderdelen van de pc vallen nog binnen de garantie periode dus hebben wij hem ter reparatie teruggestuurd naar Bedrijf A. Na advies van de klantenservice van Bedrijf A hebben wij de pc persoonlijk langs gebracht. Na ongeveer 2 weken konden wij de pc weer op halen (tot nu toe geen contact gehad behalve uit ons initiatief). Ze hadden geconstateerd dat de videokaart defect was en hebben hem vervangen. Ondertussen zijn de kosten voor ons ongeveer 96 euro (vervoer + onderzoekskosten). Eenmaal terug had de pc dezelfde klacht dus hebben wij hem ditmaal toch met de verzekerde post verstuurd naar Bedrijf A. (23 euro verzendkosten, dus totaal 119 euro) Na meer dan twee weken niets te hebben gehoord hebben wij contact opgenomen en het bleek dat dit keer de RAM kaarten defect waren en deze hebben ze ook vervangen (binnen garantie) maar omdat ze het niet hebben gevonden de eerste keer hebben ze de kosten van het onderzoek laten vervallen.
Na verzending kregen wij hem binnen in een grote intacte doos. Maar na opstarten gaf de pc fouten over de USB apparaten (het bleek dat de IO-Shield verkeerd gemonteerd was en dat een stuk metaal daarvan in de USB poorten zaten waardoor het moederbord kortsluiting maakte. (heb foto's)) En nu doen de USB poorten het heel wisselvallig. Na contact hierover te hebben gehad met Bedrijf A. Schoven ze de schuld af naar het vervoersbedrijf en wouden de kosten niet vergoeden voor een nieuw moederbord. Aangezien het moederbord gekocht was bij Bedrijf B. Ondanks dat de verzenddoos nog helemaal intact is en dat het IO-Shield niet beschadigt is. (heb de doos+verpakkingsmateriaal nog)
Mogen ze dit doen?
Want in principe kan het niet kapot gaan tijdens het transport.

We hebben gevraagd om een compensatie van Bedrijf A voor het gebrek aan contact (al het contact was door ons begonnen (wij moesten bellen)) en voor alle dingen die gebeurd waren. En ze boden een cadeaukaart aan voor Bedrijf A van 20 euro wat na veel "onderhandelen" steeg naar 30 en uiteindelijk naar 50 euro. Wij hebben dit maar moeten accepteren want ze konden op geen enkele andere manier iets anders aanbieden (zoals overboeken naar onze rekening).
Maar ze boden aan nadat wij de pc ontvangen hadden en probleem vastgesteld hadden aan dat wij een nieuw moederbord konden kopen bij Bedrijf A. Ze zouden zelf dan 10 euro vergoeden en wij moesten dan onze 50 euro cadeaukaart van Bedrijf A daarvoor gebruiken....
wij hebben dit gelijk afgewezen.

Dus wij hebben hierover de volgende vragen:
1. Staan wij in ons recht met het eisen van een compensatie?? (mogelijk dat de waarde van die cadeaukaart toch op onze rekening gestort kan worden)
2. Zijn wij verplicht om onze cadeaukaart in te leveren, die wij gekregen hadden ter compensatie van alle kosten die wij tot zo verre gemaakt hebben (119 euro)
3. Mogen ze de schade van het moederbord verhalen op het vervoer? (terwijl er geen schade is aan de verpakking en de pc)

Ik hoop dat u mij hiermee kunt helpen hoe nu te handelen.

U heeft recht op de wettelijke garantie waardoor u géén kosten behoeft te maken. Het product moet voldoen aan de eisen die daarvoor zijn gesteld ook de conformiteit van het product moet naar behoren zijn.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag