Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Mijn moeder (80 jaar), is bekend met een naar haar skelet en schedeldak uitgezaaide vorm van borstkanker. Onlangs kreeg zij enorm veel pijn in haar linkeroor. Omdat mijn moeder gelijk dacht aan haar ziekte, nam zij contact op met haar huisarts. Hij heeft naar haar linkeroor gekeken en het uitgespoten, maar de pijn bleef bestaan. Mijn moeder heeft toen, mede omdat ze ook doof begon te worden in het linkeroor, een afspraak gemaakt met een gediplomeerde audicien. Na onderzoek kwam de audicien tot de conclusie dat mijn moeder met spoed naar de KNO arts zou moeten. Ze moest dat zelf regelen, via haar huisarts. Mijn moeder vraagt de audicien wat er volgens hem aan de hand is. Hij kan niet antwoorden, maar de klachten in het linkeroor kunnen het gevolg zijn van de kanker in de hersenpan. Mijn moeder schrikt hiervan en neemt bij thuiskomst dan ook gelijk op met haar huisarts. Die zegt eerst zelf het oor te willen zien. Hij komt dan ook een dag later bij mijn moeder thuis en onderzoekt het oor. Niks aan de hand, volgens de huisarts. Het oor moet alleen opnieuw uitgespoten worden en dat wil hij zelf doen. De huisarts maakt dan ook de afspraak dat hij de volgende dag terug zal keren om het linkeroor van mijn moeder uit te spuiten. De volgende dag komt hij terug, met alle spullen die er nodig zijn om het oor uit te spuiten. Maar voor hij gaat spuiten kijkt hij nog eventjes in het oor. Dan zegt hij: “ Ik durf het niet. U moet toch naar de KNO arts.” De huisarts zal een afspraak met de KNO arts regelen. Die dag krijgt mijn moeder bericht dat ze over 3 weken pas terecht kan, terwijl ze het soms niet meer heeft van de pijn. Nu heb ik er druk achter gezet en nu kan ze overmorgen terecht. Gelukkig maar. Maar wat mij stoort in dit verhaal is de wijze van opereren door de huisarts. Hij wekt de indruk de audicien niet te vertrouwen, zegt vervolgens dat er niks aan de hand is, dat hij het zelf opknapt, maar dat ook dan weer niet durft. Waar de ziekte en behandeling mijn moeder haar al de nodige spanningen geven heeft zij het gedrag van de huisarts als extra stresserend ervaren. Ik wil eigenlijk dan ook wel, namens mijn moeder een klacht indienen bij de huisarts; hij heeft de klachten van mijn moeder en het advies van de audicien niet serieus genomen en dat had hij volgens mij op basis van de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst wel moeten doen. De huisarts van mijn moeder heeft dit vaker gedaan, dat hij niet luistert naar de adviezen van specialisten en naar mijn moeder.

een huisarts heeft zich te houden aan de gedragsregels van de richtlijnen voor huisartsen. Ook speelt de zorgplicht voor de patiënt een grote rol en de inhoud van het persoonlijke dossier. Voor het opamken van een bezwaar kán ik u wellicht bijstaan, desgwenst.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag