Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


Geachte / mevrouw,

Een familielid klopte medio november 2018 aan, dat hij uit de verslavingskliniek was gezet.
Kortom, hij had geen verblijfplaats meer. De man is ook nog eens zwaar ziek (COPD) en wij besloten hem voor korte tijd – totdat hij in een andere instelling kon worden opgenomen - een onderdak te bieden bij ons in huis.

Vervolgens heeft hij geprobeerd om bij de gemeente een postadres te krijgen op ons adres. Dat werd afgewezen, omdat hij bij ons zou “wonen”. Voor zijn uitkering had hij echter een adres nodig.

De verhuurder van het –vrije sector – appartement dat wij huren gaf vervolgens echter te kennen geen toestemming te verlenen tot een gewone inschrijving. Men verwees daarbij naar een clausule in het huurcontract.

Vervolgens hebben we, op advies van de inmiddels ingeschakelde casemanager van sociale zaken een formulier ingevuld voor inschrijving op ons adres, waarbij ons werd toegezegd dat de gemeente dan contact zou opnemen met de verhuurder om te kijken of daar door hen mogelijk iets te regelen viel.

Het zou immers om een korte overbruggingsperiode gaan, totdat het familielid kan worden opgenomen in een andere instelling. (De verwachting vanaf nu – 27-01-2019 - is ongeveer 2 – 8 weken)

Bij de aanvraag heb ik een kopie van mijn rijbewijs gedaan en een brief waarin ik de situatie heb uitgelegd. Duidelijk aangegeven dat er een probleem is en dat inschrijving niet mogelijk is omdat er geen toestemming van de verhuurder is. Een toestemmingsformulier heb ik dan ook niet ingevuld.

De gemeente heeft nu, zonder overleg te hebben gehad met de verhuurder of met mij, het familielid “ambtshalve” ingeschreven op ons adres.

Daardoor brengt men mij dus in een moeilijk parket, omdat zoals gezegd de verhuurder uitdrukkelijk heeft gesteld dat inschrijving niet is toegestaan.

Door de gemeente wordt gezegd dat ik toestemming heb gegeven door het bijsluiten van een kopie van mijn rijbewijs. Ik heb echter niets getekend en uitdrukkelijk geen gebruik gemaakt van een toestemmingsformulier zoals bij de gemeente in gebruik voor een dergelijk inschrijving. Sterker nog, ik heb aangegeven dat inschrijving niet mogelijk was.

Inmiddels heb ik bezwaar aangetekend.

Mijn vraag:
kan dit zomaar gedaan worden door de gemeente?
Zo niet, welke formele stappen moet ik ondernemen?

Alvast bedankt voor uw moeite!

U heeft er goed aan gedaan om een bezwaarschrift in te dienen. Waar u hopelijk heeft aangegeven om het inschrijfadres te wijzigen naar een postadres. Zoniet, dan zo spoedig mogelijk een adresonderzoek laten instellen om de inschrijving ongedaan te maken.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Het bezwaar is inderdaad ingediend, met daarbij het wijzigingsvoorstel naar een postadres. Mij is verder door de gemeente verteld dat een adresonderzoek wel enkele maanden kan duren. Bij dit alles vraag ik me echter af of een gemeente op deze manier "gewoon even" iemand zonder mijn formele toestemming (of die van de verhuurder) iemand kan inschrijven op mijn adres.


Neen, dat is niet mogelijk, tenzij, u daar uitedrukkelijk toestemming voor geeft. In uw geval is er hoogstwaarschijnlijk een 'administratieve fout' begaan. Waar u een klacht voor in kunt dienen bij de bestuurlijke afdeling van uw gemeente.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Nogmaals dank, even voor de zekerheid :-)

De gemeente beroept zich er op dat er sprake is van een "ambtshalve" inschrijving.
Ook dan geldt dat er uitdrukkelijk toestemming van de hoofdbewoner nodig is?



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag