Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste heer/mevrouw,

Bij B2B dienstverlening kan de aansprakelijkheid uitgesloten worden via een exoneratiebeding in de algemene voorwaarden. Er moet dan echter wel in staan dat aansprakelijkheid blijft bestaan bij opzet of grove schuld.

Een boetebeding komt volgens de wet in plaats van een schadevergoeding.

Ik vraag mij het volgende af: kan je in een overeenkomst opnemen dat in geval van opzet of grove schuld het boetebeding in werking treedt?

Dus ten eerste probeer je de aansprakelijkheid te beperken via het exoneratiebeding en mocht dit niet lukken (omdat er dus sprake is van grove schuld bijvoorbeeld) is het dan mogelijk om het boetebeding in werking te laten treden?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord!

Ik neem aan dat dit beding van de uitsluiting van aansprakelijk voor u geldt en het boetebeding voor de andere partij? In b-b relaties gebruikt de andere partij ook voorwaarden, ik denk dat u daar beter ook aandacht aan kan besteden. In beginsel geldt als u zich niet van uw aansprakelijkheid kan ontdoen door opzet of grove schuld is een wanprestatie of onrechtmatige daad een feit. Schadevergoedingsgehoudendheid kan inderdaad in de voorwaarden worden afgesproken
( boetebeding ipv schadevergoeding)

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag