Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


LS,
Ik heb 7 jaar geleden bij een fietsenhandel een frame gekocht waar de leverancier (firma Dean uit Amerika) levenslang garantie geeft.
Het frame is ondertussen hersteld en terug, maar ik heb nu een onenigheid met de fietsenhandel over wie de kosten voor het versturen moet betalen. Ik ben van mening dat deze gedragen moeten worden door de fietsenhandel.

De fietsenhandel beroept zich op de onderstaand email waaruit ze een akkoord van mijn kant halen. Ik heb echter enkel en alleen gestel dat ik de kosten van 230 euro prima vind, maar dat ze gedragen moeten worden door de fietsenhandel.

Mail van mij naar de fietsenhandel
Hoi Ralf,
Ik ben blij te horen dat het frame verzendklaar is voor transport naar de USA. Ik vind het ook prima dat dar 235 euro kost. Het is echter zo dat de verkoper en niet de consument deze kosten moet dragen. Dit geldt voor alle kosten die gemaakt worden om een product onder garantie te repareren.
Al resumerend vind ik het dus prima dat de kosten 235 euro zijn, maar wettelijk gezien moet de verkopende partij en dus niet de consument (lees ondergetekende) deze kosten voor haar rekening nemen.
Met vriendelijke groet,
Maarten Beks
Einde mail naar fietsenhandel.

Doordat de fietsenhandel met de onderstaande mail hierop op gereageerd heeft, heb ik door de zinsnede "ik kom hier wel op terug" dit opgevat als een bevestiging dat de kosten door de fietsenhandel gedragen zullen gaan worden.

Mail van fietsenhandel:

Hoi Maarten,
ik kom hier wel op terug maar het is niet helemaal zoals je hier schetst. We zijn namelijk met het merk gestopt en je hebt bij ons toentertijd deze met fikse korting dit frame overgenomen, toen was al bekend dat we geen intentie hadden met Dean verder te gaan.
De tijd en uren die we er nu insteken doen we als service, overige kosten worden transparante gecommuniceerd en tegen kostprijs gehanteerd.
op deze link wordt je misschien wat wijzer met betrekking tot product, als het namelijk ondeugdelijk zou zijn dan uit zich dit binnen maanden, niet pas na 7 jaren; https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
we werken het verder gewoon in open communicatie en transparantie af met elkaar, vertrouw daar maar op
Met vriendelijke groet, Kind regards, Mit freundlichen grusse,
Ralf van Heugten

Eind mail van fietsenhandel

Wie moet nu op basis van het bovenstaande de verzendkosten betalen?

De producent uit Amerika geeft je die levenslange garantie, deze voorwaarde behoort niet tot de verkoopovereenkomst tenzij overeengekomen. Gebreken die ontstaan binnen zes maanden na aanschaffing worden geacht er al te zijn op het moment van de koop tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen, gebreken daarna opgekomen , dan moet koper bewijzen dat het product niet juist is. Kunt u dat of is er geen meningsverschil over, dan geldt dat verkoper de zaak kosteloos moet herstellen of vervangen. Kosten van transport daaronder inbegrepen. Dat het product nu niet meer wordt verkocht is geen argument.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag