Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste allemaal,
Ik heb een vraag mbt een lening die ik ooit bij Santander heb afgesloten. Deze lening heb ik destijds zonder mij te informeren afgesloten met een protectieplan voor onvrijwilige werkloosheid. Het bedrag die ik geleend heb was € 25000. Maar met het protectieplan erbij kwam het leenbedrag ineens uit op rond de € 36.000. Ik heb nu in als die jaren rond de € 15.000 afgelost maar het openstaande bedrag staat nog steeds op € 21.000. Nu is het zo ver gekomen dat Santander de overeenkomst eenzijdig wilt beëindigen. Naar mijn idee zou ik dan alleen het bedrag wat ik geleend heb terug moeten betalen incl rente. Ik ben het er niet mee eens dat ik dan nog steeds het bedrag van het protectieplan ook moet betalen. Na de eenzijdige opzegging vervalt eenmaal het recht hierop, omdat ik bij een evt onvrijwillige werkloosheid van mijn kant hier geen gebruik van kan maken. Klopt mijn redenatie hierover? Kan een kredietinstelling als zij de overeenkomst eenzijdig opzeggen ook het bedrag claimen voor het protectieplan waarvan ik daarna er niet eens gebruik van kan maken? Naar mijn idee moeten ze dit bedrag gewoon in mindering brengen bij hun vordering.

In beginsel mag de overeenkomst niet eenzijdig beëindigd worden door Santander. Doet zij dit wel dan zal daar wel iets tegenover moeten staan, m.a.w. u zal daar enig voordeel uit moeten trekken. Zonder bekend te zijn van de reden van eenzijdige opzegging, raad ik u aan schriftelijk te melden dat u eventueel wel bereid bent om mee te werken aan de beëindiging, maar er wel enig voordeel voor u dient te zijn. Het protectieplan kan bv verminderd worden of vervallen. Ik raad u tevens aan de algemene polisvoorwaarden te raadplegen in het geval van een eenzijdige beëindiging alvorens Santander te contacten.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor uw reactie. Uiteraard heb ik de algemene voorwaarden gelezen. Wat het product protectieplan staat echter niets beschreven in de voorwaarden. Na wat zoekwerk kwam ik er wel echter dat dit een verzekeringsproduct is die Santander heeft ondergebracht bij The Warranty Group. Deze is oa gespecialiseerd in verzekeringen bij onvrijwillige werkloosheid. Het rare is dat je op een eea manier helemaal niet van deze verzekering kan afkomen. Daarnaast is het raar dat zij bovenop je geleende bedrag het bedrag (premie) die je zou moeten betalen aan de protectieplan ook nog plussen, zodat het bedrag ineens bestaat uit leenbedrag + totale premie protectieplan. Ik ben van mening dat als een overeenkomst opeisbaar wordt en dus eenzijdig wordt opgezegd. De protectieplan niet meer van toepassing is. Ik kan er immers geen gebruik van maken. Dus waarom zou ik de premie hiervan op de totale vordering mee moeten betalen? Tenzij Santander mij kan aantonen dat zij een voorschot of iets dergelijk hebben betaald aan The Warranty Group waardoor zij het rechtvaardig vinden dat ik dit terug moet betalen. Maar ook dit kunnen ze niet aantonen. Al met al een vaag iets


Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor uw reactie. Uiteraard heb ik de algemene voorwaarden gelezen. Wat het product protectieplan staat echter niets beschreven in de voorwaarden. Na wat zoekwerk kwam ik er wel echter dat dit een verzekeringsproduct is die Santander heeft ondergebracht bij The Warranty Group. Deze is oa gespecialiseerd in verzekeringen bij onvrijwillige werkloosheid. Het rare is dat je op een eea manier helemaal niet van deze verzekering kan afkomen. Daarnaast is het raar dat zij bovenop je geleende bedrag het bedrag (premie) die je zou moeten betalen aan de protectieplan ook nog plussen, zodat het bedrag ineens bestaat uit leenbedrag + totale premie protectieplan. Ik ben van mening dat als een overeenkomst opeisbaar wordt en dus eenzijdig wordt opgezegd. De protectieplan niet meer van toepassing is. Ik kan er immers geen gebruik van maken. Dus waarom zou ik de premie hiervan op de totale vordering mee moeten betalen? Tenzij Santander mij kan aantonen dat zij een voorschot of iets dergelijk hebben betaald aan The Warranty Group waardoor zij het rechtvaardig vinden dat ik dit terug moet betalen. Maar ook dit kunnen ze niet aantonen. Al met al een vaag iets


Dat is inderdaad de vraag, kunt u gebruik maken van het gedekte deel tegen onvrijwillige werkeloosheid, met andere woorden is dit een aan het hoofdproduct afhankelijk recht en vervalt het als ook het hoofdrecht vervalt , of is het een afzonderlijke verzekering? Minstens misleidend hoe ze dat u hebben verkocht. Nog een vraag waarom wil het bedrijf eenzijdig ontbinden?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

de reden is simpel de vordering wordt opgeëist vanwege aflos achterstand. Conform hun voorwaarden kunnen ze dit doen. Hierover is mijn dispuut ook niet. Voor zover ik kan beoordelen is dit een afzonderlijk verzekering. Santander communiceert ook duidelijk overal dat het recht op aanspraak op deze verzekering vervalt als er premieachterstand is. Het leuke is wel dat Santander doodleuk voorschot neemt op de premie door alvast 120 maanden premie als onderdeel van je lening meteen op te nemen als je voor zo een onvrijwillige werkloosheidverzekering kiest. Naar mijn idee vervalt de verzekering als zij de overeenkomst opzeggen. Ik kan immers zelf geen aanspraak meer maken op de verzekering aangezien ik geen overeenkomst meer hebt. Dus ik vindt het nogal raar dat Santander een dergelijk premie meeneemt als onderdeel van de hoofdvordering. Ik kan ook geen enkel voorwaarden vinden waarin Santander deze zgn protectieplan als onderdeel van de persoonlijke lening uitlegt. Dit wordt enkel genoemd bij het product Comfort Card en dat is niet datgene waar deze lening onderdeel van uitmaakt. Ik ga dit toch aankaarten bij de Kifid en evt wil ik ook wel weten hoe ik er juridisch voor sta.


Zoals u het toelicht is de werkwijze van Santander onrechtmatig. Als u geen aanspraak meer kunt maken op de verzekering vanwege een premieachterstand dan is dit toegestaan, maar het vooruit incasseren van de verzekeringspremie als onderdeel van de lening is onrechtmatig. Indien er nergens uit de voorwaarden blijkt dat Santander gerechtigd is dit te doen, dan kunt u allereerst een klacht indienen bij hun. Vervolgens kunt u dan bij het kifid uw beklag doen. Mocht u daarbij hulp wensen dan kunt u desgewenst direct contact opnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Als het probleem uw verzuim is moet u er toch voor zorgen dat de dienstverlener juridisch eerder een fout heeft gemaakt dan u ( in het verleden ) . U moet dan de rechtsgeldigheid aantasten van het gecombineerde product . Zonder alle ins en outs te kennen en te hebben bestudeerd durf ik er verder ook niets over te zeggen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag