Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo beste Jurist.,

op dit moment ben ik mij aan het orienteren voor een Hypotheek. Bij veel adviesbureau’s en banken moet je een aantal documenten inleveren alvorens zij weten wat je kan lenen. Een van de belangrijkste documenten hierin is de werkgeversverklaring.

Situatie:
ik werk op basis van een commisie regeling. Ik verdien daarbij jaarlijks een deel vast salaris en een deel variabel salaris (dit is 30K vast & 20k variabel). Daarbij heb ik de mogelijkheid extra te verdienen zodra ik over mijn target (100%) heen ga. Het afgelopen jaar (12 maanden) is dit gebeurd en heb ik 30K extra variabel salaris verdiend (uitbetaald in augustus 15K en februari 2019 15K). Dus 80K bruto totaal verdiend.

Als ik mijn werkgeversverklaring opvraag neemt mij HR-afdeling enkel de 30K vast en 20K variabel mee. Ze rekenen dus enkel de 50K totaal wat ik zou verdienen bij 100% van mijn target. Ze weigeren om de overige 30K variabel mee te nemen op dit document. Het is een persoonlijk verdiende bonus die vasthangt aan persoonlijk presteren. Mijn werkgever geeft aan dat dit policy is en dat zij niet verplicht zijn alles mee te nemen. Door dit geintje kan ik een stuk minder lenen omdat de commissie die staat op mijn loonstroken niet matcht met de commissie die staat op de werkgeversverklaring en kredietverstrekkers hier vragen over stellen. Logisch!

Tenslotte ben ik op de hoogte van het feit dat collega’s van mij dit in 2017 wel hebben verkregen op hun werkgeververklaring. Bewijs hiervan heb ik op basis van foto’s van e-mail verkeer.

Mijn vraag:
- De werkgever is toch gewoon verplicht de feitelijk weergave van brutoloon/verdiensten te tonen?
- De werkgever weigert dit aan te passen. Op basis waarvan kan ik dit eisen? Goedwerkgeverschap?

Als de werkgever een werkgeversverklaring wil verstrekken dan dient deze correct te zijn ingevuld. In beginsel dient de werkgever dan alle looncomponenten te vermelden die vast en onvoorwaardelijk zijn, maar ook regelmatige variabele looncomponenten dienen te worden vermeld. Op een aparte bijlage dient het overige variabele component aangegeven worden dat in uw geval geldt. Als de werkgever dit weigert dan kunt u daar een klacht tegen indienen (goed werkgeverschap), waarbij u ook zwart op wit probeert te krijgen wat de reden is dat uw werkgever weigert. Het verkeerd invullen of gebrekkig invullen van de verklaring kan nadelige gevolgen hebben voor de werkgever. Wijst u hem daar op.
Mocht u er samen niet uitkomen, dan wil ik wel naar uw zaak kijken.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag