Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Ik heb mijn boekhouder afgezegd. Hier reageerde op de zelfde dag en zei : jammer dat ik de administratie niet meer blijft doen, we moeten een afspraak maken om jouw documenten te overhandigen. 4 dagen later stuurt hij en factuur van 636 euro en zegt: Jammer dat je niet eerder had afgezegd, ik heb de balans en v/w van jouw bedrif ingeboekt, eerst moet je betalen en daarna krijg je jouw documenten.
Hier mijn vraag, moet ik de factuur betalen? ik had geen opdracht gegeven voor te beginnen met de jaaraangifte en wij hebben geen contract. Alvast bedankt

Als er geen contract is dan zult u datgene wat u stelt ook moeten bewijzen. Indien u geen opdracht hebt gegeven voor belastingaangifte dan bent u de boekhouder in beginsel niets verschuldigd. Dit kan anders zijn als hij reeds redelijke kosten heeft gemaakt ter voorbereiding van de aangifte. Dit zal hij dan ook wel aannemelijk moeten maken. Ik raad u aan schriftelijk te melden dat u niet gaat betalen vanwege het ontbreken van een grondslag c.q. overeenkomst. Mocht hij echter toch volharden neemt u dan desgewenst direct contact met mij op voor verdere hulp.

Beoordeel dit antwoord:

Het beroep op retentierecht moet de ernst van de betalingsachterstand wel rechtvaardigen. als u in grote problemen komt hierdoor mag de boekhouder dit niet doen. Er kan dan een klacht worden neergelegd.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor alle reacties. Hier kunnen we wat mee. Met vriendelijke groeten.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag