Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer/mevr,

Op 12 februari heb ik een bestelbevestiging ontvangen met betrekking tot een offerte voor drie kozijnen. De verwachte levertijd was gesteld op 6-7 weken met eventuele uitloop tot 8 weken, wegens drukte bij de leverancier. Op 12 maart (4 weken erna) heb ik een bericht gestuurd naar het bedrijf met de vraag of ze al meer wisten over de levertijd zodat ik rekening kon houden met verlofdagen die opgenomen moesten worden. Er werd gereageerd dat er contact opgenomen zou worden met de leverancier om na te vragen wat de status was. In de 6e week heb ik nogmaals een bericht gestuurd met het verzoek een inschatting te krijgen van de leverdatum, aangezien ik in die 2 weken niks meer van het bedrijf gehoord had. Nogmaals heb ik een week niks van het bedrijf gehoord en heb ik gedurende de 7e week, waarin eigenlijk de kozijnen geleverd moesten worden, het bedrijf constant berichten gestuurd waarna ze eindelijk reageerden dat: "de leverancier problemen heeft met hun productielijn en dat het tijdsbestek van 9 weken niet gehaald kan worden en ze geen datum kunnen noemen."

Ik heb hem gevraagd of alle drie de kozijnen vertraagd waren of dat het een gedeelte van de order was. Hierop zei hij dat hij het na ging vragen. In week 8 heb ik nogmaals een bericht gestuurd met de vraag of ze al meer wisten, waarop ik antwoord kreeg dat hij het morgen of overmorgen te weten zou krijgen. 2 dagen later kreeg ik bericht dat een eerste kozijn geleverd kon worden en deze op 23 april geïnstalleerd kon worden. Ik heb gevraagd of hij al meer wist over de andere 2 kozijnen, maar hierop kreeg ik wederom geen antwoord.

In week 9 heb ik nogmaals een bericht gestuurd met de vraag of er al een update was. Hierop kreeg ik geen antwoord, het bericht was wel gelezen. 2 dagen hierna vroeg ik weer om een update. Hierop kreeg ik weer hetzelfde antwoord: de leverancier heeft problemen. Nog steeds geen duidelijkheid over een datum..

In week 10 vraag ik nogmaals om de status van de bestelling, de week voordat de schuifpui geïnstalleerd wordt. Hierbij heb ik het bedrijf ook geïnformeerd dat we kosten moeten gaan betalen voor het blijven verzetten van de levering van onze nieuwe keuken en meubels, aangezien we nu bijna een maand over afgesproken levertijd zijn. Het bedrijf gaat akkoord om de onkosten hiervoor te vergoeden en ik stel dat 29 mei de uiterste datum is dat de kozijnen geleverd kunnen worden, omdat ik anders nogmaals kosten moet gaan betalen voor zowel de keuken als de meubels. (er moet nog gestucd en geverfd worden waardoor we geen ruimte hebben om de keuken en meubels op te slaan thuis).

Ik heb het bedrijf geïnformeerd dat ik zeer teleurgesteld ben in hun werkwijze. Ik kan begrijpen dat de leverancier vertraging heeft en dat het langer kan duren, maar de communicatie naar mij is nihil geweest. Ik heb constant zelf berichten moeten sturen met de vraag wat de status is waarop ik nooit duidelijkheid heb gekregen.

Nadat het bedrijf de schuifpui heeft geïnstalleerd heb ik de man nogmaals gevraagd of hij een update heeft over de overige kozijnen. De man hint vrij duidelijk dat ik hem met rust moet laten door te zeggen; ik laat het je zo snel mogelijk weten. Maar me iedere week lastig vallen met berichten zal de leverancier niet sneller laten zijn.
Hierna gaf hij me een vaag tijdbestek - ongeveer half mei.

Aan het einde van week 13 vraag ik nogmaals om een statusupdate. Ik heb heel de maand (23 april tot half mei) niks vernomen van het bedrijf. Hij reageert dat hij begin week 14 iets te horen krijgt.

Week 14 - maandag (deze week) krijg ik een reactie dat hij vergeten is contact op te nemen met zijn leverancier en hij hem de volgende dag (vandaag) zou bellen. Ik heb hem verteld dat ik een reactie rond de lunch verwacht.

Vandaag, 2 uur na de lunch/middag stuur ik hem een bericht waarin ik vraag of hij nog geen telefoontje heeft gehad. Hij zei dat hij een telefoontje vandaag verwachte waarop ik antwoordde dat ik begrijp dat de levering half mei hem niet meer ging worden. Hij zei dat als deze week de kozijnen geleverd zouden worden hij pas volgende week kon installeren. Aan het einde van de middag stuur ik nogmaals een bericht met de vraag of hij al iets te horen gekregen had waarop hij antwoordde dat hij een mail had ontvangen dat 1 van de 2 kozijnen vrijdag door hem opgehaald zouden kunnen worden en ze de week er op (week 15) geïnstalleerd zou kunnen worden. Ik vroeg meteen voor een datum waarop hij antwoordde dat hij liever allebei de kozijnen tegelijk zou willen installeren. Wanneer het derde kozijn geleverd zou worden is nog steeds niet duidelijk gemaakt door de leverancier. Volgens hem, zou hij later deze week nog contact hebben.

Sorry voor het lange verhaal en dat het misschien verwarrend is, maar dit is mijn probleem. Ik wacht nu al ruim 3 maanden op 3 kozijnen waarbij de levertijd beloofd was op ongeveer anderhalve maand. Het bedrijf laat amper wat van zich weten en ik heb het gevoel alsof ik alles uit ze moet trekken.
Enigszins vind ik dat het bedrijf in gebreke is gebleven met het contact en mij hier tijdig van op de hoogte te stellen en te houden. Helaas heeft het bedrijf in de algemene voorwaarden opgenomen dat wij hun niet aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele vertraging veroorzaakt door de leverancier. Echter vind ik op basis van redelijkheid en billijkheid wel dat het bedrijf zeer nalatig is geweest. Het voelt niet alsof zij er nou echt bovenop zitten, aangezien ze zeker in de communicatie naar ons toe behoorlijk tekort komen.

Dit is consumentenkoop / aanneemovereenkomst. U kunt het bedrijf in verzuim zetten met een datum vallend na de eerste in gebreke stelling. Of nogmaals termijn vergunnen. De bepaling in het contract is onredelijk bezwarend en geldt niet of kan vernietigd worden vanwege het bezwarende karakter . ( maar dit staat even los van ontbinding na verzuim)

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dus als ik het goed begrijp; ondanks dat hij in de eigen algemene voorwaarden opgenomen heeft niet verantwoordelijk te zijn voor zijn leverancier, is de levering dusdanig verlaat dat dit deze afspraak teniet doet?


DAt klopt, U zou dus onder de aankoop/plaatsing uitkomen als u netjes in gebreke stelt. U kunt dan met een andere aannemer de zaak afmaken. Het verhalen van de eventuele gevolgschade is een ander verhaal, dat is een stuk lastiger.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag