Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste rechtswinkel,

Ik heb minder dan twee jaar geleden een laptop aangeschaft. Recentelijk begonnen er vreemde kleuren en vormen op het scherm te verschijnen en weigerde het besturingssysteem om nog stuurprogramma's van de grafische kaart te installeren. Na het één en ander geprobeerd te hebben had ik besloten de laptop naar de fabrikant terug te sturen, middels de zgn. RMA procedure.

Niet lang daarna kreeg ik het bericht dat er waterschade in de laptop aangetroffen is en er zijn foto's meegezonden wat als bewijs moet dienen hiervoor. Naar mijn weten is de laptop nooit in contact gekomen met water (en de laptop is puur in mijn bezit geweest, niet gedeeld of iets dergelijks). De kosten voor reparatie bedragen 1108 euro terwijl de nieuwprijs ongeveer rond 1300 lag. Ik realiseer me dat het wellicht een lastig verhaal kan worden om te bewijzen dat ik er geen water overheen heb gegooid, dus ik ben bereid me bij de situatie neer te leggen.

Echter, nu wil de fabrikant dat ik sowieso 72,60 euro onderzoekskosten ga betalen. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om deze fabrikant nog maar een enkele cent te betalen. In mijn optiek maken zij een product wat het bij normaal gebruik begeeft. Ik wil dus nooit meer een product of dienst van deze fabrikant afnemen. Bovendien is mij ook van te vorgen niet verteld wat deze kosten zouden zijn, het enige wat ik zie in hun voorwaarden is:

f. The customer agrees to pay for the repair service and the shipping costs in case of repair service that is out of warranty and/or if the returned products are damaged as a result of, or seems to be the result, incorrect use and/or deliberate destruction. *** will not be liable or responsible for the termination and/or modification and/or charging the repair services in cases mentioned above.

https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/NL_en/agb_NB.html

Sta ik hier in mijn recht?

Volgens Nederlands recht moet de verkoper bewijzen dat het gebrek niet al bestond ten tijde van de koop, via de procedure die u hebt gevolgd is het product gestuurd naar de fabrikant die het heeft onderzocht op waterschade die de oorzaak zou zijn van het gebrek : en zij menen dat te kunnen bewijzen. Soms heeft de fabrikant een punt, maar niet altijd. Omdat zij menen van wel moet u nu de kosten betalen van verzending en onderzoek. Ik raad u aan dat te doen, maar te stellen dat u absoluut geen afstand doet met deze handeling van enig recht op alsnog de verkoper in gebreke stellen wegens non conformiteit nadien. En dan zelf een onafhankelijke derde een onderzoekje laten uitvoeren na het euvel. Wellicht wordt er iets anders of niets gevonden en dan heeft u een punt en kunt u verder gaan met de procedure (en uw betaling en schade terug vorderen u hebt dan ook het product weer zelf in eigen beheer en men kan geen beroep doen op retentierecht)

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag