Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer/mevrouw,

Op 12 maart 2019 had ik een bestelling geplaatst Zalando.nl op rekening. Na gepast te hebben stuurde ik een aantal artikelen terug. De artikelen die ik heb gehouden had ik daarna betaald. Nou hebben ze een van die artikelen die ik had teruggestuurd niet verwerkt in hun systeem waardoor er een openstaande post bleef hangen. Die hebben ze inmiddels doorgegeven aan het incassobureau. Ze sturen me deze email:

Ons betaalverzoek heeft alleen betrekking op de incassokosten voor de Zalando factuur 10203060285348.

De uitleg hiervoor is als volgt:

De retour voor uw bestelling bij Zalando is ontvangen rond 13-06-2019.

Mocht u met een retourbewijs kunnen aantonen dat de bestelling voor 27 maart 2019 is geretourneerd ontvangen wij gaarne daarvan een kopie.


Het betreft een bestelling welke is gedaan op 12-03-2019. Retourneringen dienen binnen 14 dagen teruggestuurd te worden.

Indien u gebruik wil maken van het 100 dagen retourrecht dient het artikel eerst betaald te worden binnen 14 dagen.

De zaak is bij ons ter incasso gegeven omdat u de factuur van Zalando niet tijdig betaald heeft en de retourtermijn overschreden is.

Wij verzoeken u dan ook om de openstaande incassokosten voor 28 juni 2019 volledig te voldoen.

Zonder deze betaling kan Zalando dit dossier in haar systemen niet afsluiten en kan dit gevolgen hebben voor toekomstige bestellingen en/of uit te betalen tegoeden.


Nou heb ik het verzendbewijsje niet meer. Mijn vraag aan u is of dit wel terecht is? Waarom zou ik incassoksoten van €40,00 moeten betalen? Het is uiteindelijk de schuld van Zalando dat ze me retourbestelling niet hebben verwerkt. Is er een wetsartikel waar ik op kan beroepen dat zolang Zalando geen bewijs heeft ze mijn retourzending hebben ontvangen ook geen kosten kunnen vorderen?

Bij onduidelijkheden ben ik via mail bereikbaar!

Groet,
Anoniem

Doorgaans dienen alle producten te worden afgerekend , los van het feit of ze geretourneerd worden of niet, Maar u shopt op rekening en dan gelden er andere regels. Kennelijk wordt er een extra recht gegeven op retour als u binnen 14 dagen betaald. Zoals ik het zie is er een bewijsprobleem: verkoper stelt iets erg laat te hebben ontvangen en u kunt niet bewijzen dat u het op tijd terug hebt gestuurd. Is er geen enkel bewijs aanwezig ( bijvoorbeeld een getuige of e-mail of whatsapp) anders wordt het wel lastig omdat u dan geen beroep kunt doen op retourrecht, mogelijk is er in de voorwaarden een coulance regeling of hardheidsclausule opgenomen?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Zou het aanmelden van retouren ook gelden als bewijs?


U kunt het proberen, het gaat erom dat men u geloofd en dat de andere partij dus langzaam is geweest ,

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag