Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Deze vraag gaat over een concurrentiebeding tussen twee bedrijven.

Ik ben al meerdere jaren aan de slag als webontwikkelaar. In deze jaren heb ik veel klanten opgedaan in diverse branches, maar ook enkele sites zelf opgezet.

Met een van mijn klanten raak ik nu in conflict. Ruim 5 jaar geleden heeft deze mij gevraagd een webwinkel te ontwikkelen en hosten (webhosting) in de verkoop van biologische appels, peren en aardbeien. Wij hebben een overeenkomst destijds getekend waar diverse zaken in staan zoals geheimhouding, maar ook over betaling en intellectuele eigendomsrechten ed. Tot op de dag van vandaag wordt er nog steeds af en toe werk door mij hieraan verricht evenals onderhoud.

Tijdens onze 5 jaar samenwerking heb ik af en toe wat dingen meegekregen over hoe er geadverteerd wordt. Maar uiteraard heb ik ivm. de ontwikkeling van de webwinkel ook volledig toegang tot de achterkant, en dus omzet evenals klandetails.

Nu ben ik op het idee gekomen om zelf een webwinkel te ontwikkelen gespecialiseerd in de verkoop van (enkel) biologische appels.

Mijn klant geeft aan dit tegen te willen houden, desnoods bij de rechter. Ik ben mij echter van geen kwaad bewust. De website die ik op wil zetten verkoopt weliswaar biologische appels, maar de opbouw is anders. Logo, design etc. uiteraard ook. Ook geeft mijn klant aan dat ik vergaande kennis heb van hun bedrijf en dus gemakkelijk functionaliteiten van de website maar ook concepten kan stelen.

In onze overeenkomst staat geen concurrentiebeding! Het enige wat in de buurt komt is een stukje over intellectuele eigendom:
"Alle rechten met betrekking tot producten, die opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst ontwikkelt of gebruikt, waaronder begrepen adviezen, werkwijzen, (model)contracten, systemen, systeemontwerpen en computerprogramma's, komen toe aan opdrachtgever voor zover deze niet reeds aan derden toebehoren en voor zover hierop geen bruikleen geldt zoals bij een (hosting) server."

Uiteraard ontwikkel ik mijn eigen systeem. En zou ik nooit de concepten ed. van mijn klant gebruiken.


Kan mijn klant mij (via de rechter) dwingen om te stoppen? De webwinkel die ik op wil zetten is mij op dit moment eigenlijk meer waard dan de 5-jarige relatie met mijn klant. Moet ik het contact verbreken alvorens ik door wil gaan met mijn website? Hoe pak ik dit het beste aan?

Volgens mij kunt u het beste proberen om u klant duidelijk te maken dat u geen juridische grenzen overschrijdt en dat, als uw klant dat niet kan accepteren, de relatie eindigt en dat u uw plannen hoe dan ook doorzet. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat uw klant hier niet blij mee is, maar dat is geen juridisch argument.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag