Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Indien sprake is van overgang van (een onderdeel van) de onderneming, dan treedt u automatisch, dus zonder dat u iets zou hoeven tekenen, in dienst van de nieuwe organisatie. Veel bedrijven grijpen dergelijke gebeurtenissen aan om een gewijzigd arbeidscontract ter ondertekening voor te leggen aan de werknemers die automatisch overgaan; veelal om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren met die van de zittende werknemers. In beginsel bent u niet verplicht om zo'n gewijzigd arbeidscontact te tekenen, maar het is de vraag of dat verstandig is. Met name indien de arbeidsvoorwaarden zouden verbeteren, kan dat een reden zijn om zo'n gewijzigd arbeidscontract juist wel te tekenen.
Indien u niet zou willen overgaan, staat het u vrij om uw arbeidsovereenkomst op te zeggen. Naast het feit dat dan uiteraard uw loon stopt, zou u ook geen aanspraak kunnen maken op een uitkering. Daar moet u zich dus van bewust zijn. Indien u zou overstappen naar een andere werkgever moet u de bepalingen uit uw huidige arbeidscontract in acht nemen, denk aan bepalingen over de opzegtermijn en eventueel omtrent een geldend concurrentie- of relatiebeding.