Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Op 27-07-2019 heb ik een montage aanvraag gedaan via een montageservice website (bouwmarkt bedrijf). Ik was in de veronderstelling dat dit een offerteaanvraag was. Dezelfde dag heb ik een aanvraagbevestiging ontvangen. Hierin stond een omschrijving van de montage-aanvraag (Volgens de montageservice was dit een overeenkomst).

Op 23-08-2019 heb ik een afspraakbevestiging ontvangen; de afspraak stond ingepland voor 02-09-2019, deze afspraakbevestiging en de daarbij behorende afspraak kwam voor mij te laat. De werkzaamheden zijn al uitgevoerd. Maar de e-mail met daarin de afspraakbevestiging zijn aan mijn aandacht ontsnapt.

Op 02-09-2019 kreeg ik een telefoontje: hierin werd verteld dat de medewerker vandaag langskomt. Ik heb aangegeven geen interesse te hebben, omdat de werkzaamheden al weken geleden zijn uitgevoerd door een andere partij.

Dezelfde dag (02-09-2019) ontving ik een factuur met daarin een bedrag van ~70 euro.

Ik heb aangegeven in de veronderstelling te zijn eerst een offerte te ontvangen, deze heb ik niet mogen ontvangen. Daarnaast is de afspraak ingepland op één datum die ik zelf niet heb doorgegeven. De afspraak is ingepland door de montageservice en bovendien is dit via de e-mail gecommuniceerd. De e-mails zijn helaas aan mijn aandacht ontsnapt.

De montageservice geeft aan dat ik de factuur dien te betalen en dat ik akkoord ben gegeaan met de algemene voorwaarden: hierin staat dat indien de afspraak niet 48 uur van te voren is opgezegd; er een bedrag (annuleringskosten) in rekening wordt gebracht.

Ik ben het niet eens met de factuur, ik was in de veronderstelling een offerte te hebben aangevraagd. Bovendien hebben zij een afspraak ingepland voor 6 weken later! Ook is dit enkel eenzijdig per e-mail gecommuniceerd. Ik had geen idee dat ze op deze dag de werkzaamheden zouden uitvoeren.

Wat moet ik doen? Ben ik verplicht de factuur te betalen?

Waarom dacht u dat u nog niet een overeenkomst maar slechts een offerte zou ontvangen > Het kan zijn dat de informatie zoals gegeven op de website niet juist volledig en helder is . Er moet in ieder geval staan dat u een overeenkomst aan gaat die in principe bindend is , u moet dan ook gelijktijdig de mogelijkheid hebben de algemene voorwaarden in te zien, of te downloaden en op een prominente plek moet zeker staan de stappen van het proces tot aankoop van een product of dienst.e als het mogelijk is de prijzen .

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Waarom dacht u dat u nog niet een overeenkomst maar slechts een offerte zou ontvangen?:

Ik was in de veronderstelling dat de prijs pas wordt bepaald nadat er (telefonisch) contact is opgenomen met de aanvrager (mij). Daarnaast wist ik niet zeker dat een bedrijf van te voren de kosten al kan bepalen voor het uitvoeren van werkzaamheden.

Bij het 'bevestigen van de opdracht' op de website was er een mogelijkheid om de algemene voorwaarden in te lezen waarin de annuleringskosten zijn opgenomen, helaas heb ik deze niet gelezen.

De opdracht is ergens in Juli bevestigd per email, helaas heb ik deze e-mail over het hoofd gezien. Ik was in de veronderstelling dat zulke afspraken altijd telefonisch worden besproken.

Ben ik alsnog verplicht de factuur te betalen?


Reactie van de vraagsteller

Waarom dacht u dat u nog niet een overeenkomst maar slechts een offerte zou ontvangen?:

Ik was in de veronderstelling dat de prijs pas wordt bepaald nadat er (telefonisch) contact is opgenomen met de aanvrager (mij). Daarnaast wist ik niet zeker dat een bedrijf van te voren de kosten al kan bepalen voor het uitvoeren van werkzaamheden.

Bij het 'bevestigen van de opdracht' op de website was er een mogelijkheid om de algemene voorwaarden in te lezen waarin de annuleringskosten zijn opgenomen, helaas heb ik deze niet gelezen.

De opdracht is ergens in Juli bevestigd per email, helaas heb ik deze e-mail over het hoofd gezien. Ik was in de veronderstelling dat zulke afspraken altijd telefonisch worden besproken.

Ben ik alsnog verplicht de factuur te betalen?


De prijs van de dienst is een hoofd eigenschap die vermeld moet worden , precies en anders als dat niet mogelijk is, een goede schatting ervan. In ieder geval is zonder deze essentiële informatie de overeenkomst gedaan op afstand of buiten de verkoopruimte , niet geldig.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag