Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Na een bestelling bij een postorderbedrijf heb ik de rekening (digitale overboeking) per ongeluk twee keer betaald.
Lang verhaal kort: het postorderbedrijf wil het teveel betaalde bedrag niet terugstorten maar beschouwd dit als een tegoed voor als er nog eens een bestelling moet worden betaald.
Met een dergelijke houding ben ik direct klant af, maar de vraag is : mag dit?

Nee, dat mag niet. De 2e betaling is onverschuldigd geweest en moet ongedaan gemaakt worden.

Beoordeel dit antwoord:

U zou uw bank kunnen inschakelen om deze partij te verzoeken de overschrijving terug te boeken. U kunt dit zelf uiteraard ook doen.

Verder is dit niet op te lossen door het product terug te sturen?

Beoordeel dit antwoord:

Heeft u ook krediet uitstaan bij het postorderbedrijf, en wordt er een voorwaarde genoemd, een basis waarop men denkt het onverschuldigd betaalde achter te houden ( bij wijze van retentie)

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Een zelfstandig gemaakte overschrijving kan niet ongedaan gemaakt worden; bij geen enkele bank.
Het product is inmiddels gebruikt.

Er staat geen krediet uit, retentierecht is niet aan de orde

Dank voor de reacties.


Reactie van de vraagsteller

Helaas, de webshop wil het bedrag vooralsnog niet terugbetalen. Deze beroept zich op het feit dat er geen tegoed zou staan op het klantnummer.
Heel vreemde kwestie.


Als u kunt bewijzen dat u twee keer hebt betaald waarvan een onverschuldigd , is het ontvangen bedrag niet te goeder trouw aangenomen en dient het terstond terug gestort te worden .

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag