Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo,
Ik heb 3 jaar geleden een laptop van € 1200,- gekocht. Na precies 3 jaar gaat hij niet meer aan en is hoogstwaarschijnlijk het moederbord kapot. Kosten reparatie € 500,-. Contact gehad met HP en gevraagd voor een gedeeltelijke vergoeding van de reparatie want ik neem aan dat een computer van €1200,- na 3 jaar niet kapot mag zijn. Het antwoord is: NEE, de computer gaat 3 jaar mee en alle kosten zijn voor je eigen rekening. je kunt de computer opsturen en dan maken wij hem helemaal leeg en bij reparatie moet je € 500,- betalen. Ik heb gezegd dat ze dit niet kunnen verkopen en op alle computers maar een plaat moeten hangen dat ze op de dag dat ze 3 jaar oud zijn kapot gaan. Kan ik hier nog iets mee???

Nou u hebt een punt dat u van een computer of laptop in die prijsklasse meer mag verwachten, dat het inderdaad langer meegaat dan drie jaar. Er zijn computers bij die 300 kosten, dan mag je het wel verwachten.

Er is dus geleverd aan u een niet aan de inhoud van de overeenkomst , conform product, en wat u mocht verwachten ervan ( qua kwaliteit duurzaamheid /prijsverhouding )

Het is niet raadzaam nu de verkoper zijn gang te laten gaan met de reparatie maar eerst hem in gebreke te stellen schriftelijk wegens non conformiteit en vervolgens de kans geven u een vervanging te bieden die gelijk is aan de dagwaarde van de laptop. Daarmee kom ik ook te spreken over de kosten van reparatie . Het moederbord is een fundamenteel onderdeel en mag niet zomaar stuk gaan , u kan nog steeds kosteloos herstel eisen.

Als verkoper met het laatste akkoord gaat is het prima natuurlijk maar inbrengen zonder vooraf deze instemming te hebben leidt ertoe dat ze de laptop achterhouden totdat u hebt betaald.
Indien u wat hulp wenst bijvoorbeeld door het laten opstellen van een juridisch stuk kan ik dat voor u doen en mag u mij direct benaderen .

Beoordeel dit antwoord:

In aanvulling op de bijdrage van Monique kan ik melden dat UNETO-VNI een tabel heeft gemaakt met de economische levensduur van verschillende apparaten in verschillende prijsklasses.

https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden

Oa de geschillencommissie (let op: dit is geen gerechtelijke instantie) baseert haar oordeel mede op deze lijst:
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-kan-niet-verwachten-dat-dat-een-apparaat-gedurende-de-gehele-levensduur-geen-gebreken-gaat-vertonen-bepaalde-onderdelen-zijn-aan-slijtage-onderhevig-geen-sprake-van-non-conformiteit/

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag