Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo, sinds geruime tijd word ik op mijn werk genegeerd en zijn er signalen van pestgedrag. (achter je rug om roddelen en mijn werk/gedrag onder een vergrootglas leggen). Mijn gedrag is hierdoor in negatieve zin veranderd. Afgelopen week merkte ik dat ik steeds heftiger ging reageren en thuis huilend op de bank zat omdat ik weer naar mijn werk moest. Ik heb mij toen ziek gemeld en contact opgenomen met een vertrouwenspersoon. Enkele dagen later een goed gesprek gehad met hoofd HR en mijn vertrouwenspersoon over hoe te werken naar een oplossing zodat ik weer aan het werk kan. Enkele dagen later krijg ik aangetekend een officiële waarschuwing dat mijn gedrag niet door de beugel en dat mijn gedrag moet veranderen voor een bepaalde deadline.
Hoe kan het, is het wettelijk toegestaan, dat wanneer ik mij heb ziek gemeld (psychische klachten) mijn werkgever mij een officiële waarschuwing geeft.

Met vriendelijke groet

Uw werkgever kan u een officiële waarschuwing geven, ook al bent u ziek, maar die moet natuurlijk wel gefundeerd zijn. In elk geval mag u geen waarschuwing krijgen omdat u bent ziek gemeld. Alleen de bedrijfsarts kan beoordelen of u ziek bent of niet en of u uw functie kunt uitoefenen. U moet in uw achterhoofd houden dat een vertrouwenspersoon binnen de organisatie geen onafhankelijke is waarvan gegarandeerd is dat die alle info die u aan hem of haar geeft ook vertrouwelijk blijft, hoewel dat van een professioneel vertrouwenspersoon mag worden verwacht. De medische informatie die u aan de bedrijfsarts geeft behoort vertrouwelijk te blijven. Bedrijfsartsen behandelen dergelijke info ook als zodanig. Indien u zich niet kunnen vinden in de waarschuwing is verstandig dat u daar schriftelijk en gemotiveerd op reageert.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag