Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
In beginsel kunt u uw arbeidsovereenkomst opzeggen, ook als u ziek bent. U dient dan wel de geldende opzegtermijn in acht te nemen, anders kunt u schadeplichtig worden. Of verstandig is om tijdens ziekte op te zeggen is een tweede. Indien u een uitkering zou willen aanvragen, is de kans groot dat die geweigerd wordt. Verder is onverstandig om bij een nieuwe werkgever niet vooraf te melden dat sprake is van arbeidsongeschiktheid. Mogelijk dat u ook bij de nieuwe werkgever reintegratieverplichtingen hebt. Het is de vraag of een nieuwe werkgever bereid zal zijn een arbeidsongeschikte werknemer aan te nemen.
U moet NOOIT tijdens ziekte ontslag nemen/akkoord gaan met ontslag. Dat is een benadelingshandeling. U krijgt dan geen WW of ziekengeld.
Zo lang u ziek bent heeft de (oude of nieuwe) werkgever een re-integratieverplichting. Een nieuwe werkgever zal u natuurlijk nooit in dienst nemen zo lang u ziek bent.
U moet met de huidige werkgever/ArboDienst afspraken maken hoe u op het werk kunt komen. Wanneer u niet naar het werk kunt gaan, dan bent u ziek en kan de re-integratie nog niet starten.
Bij verdere vragen/problemen adviseer ik u zsm contact op te nemen met een gespecialiseerd arbeidsrecht advocaat (lid specialisatievereniging). Vaak is het eerste gesprek gratis, zoals op mijn kantoor.