Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedemiddag,

Eerder dit jaar heb ik bij een vloerenbedrijf een lijm pvc vloer aangeschaft. Hierbij moest ik, als ik gebruik wilde maken van garantie, ook gebruik maken van een legservice voor het egaliseren en leggen van de vloer. Het gaat om een flinke afmeting van 80 m2 boven (gewoon) en 100 m2 beneden (in vissengraat). Al vanaf de aankoop heb ik problemen met dit bedrijf:
- De communicatie is vanaf de aankoop verschrikkelijk slecht. Gegevens over de gekozen legger en/of data voor voorinspectie worden niet gecommuniceerd, ook niet nadat ik zelf navraag doe.
- De 1e legger is (na de voorinspectie) gestopt met de samenwerking met het bedrijf. Er was inmiddels al een legdatum afgesproken waarop verdere planning ook was afgestemd door mij. Ik heb zelf weken lang gebeld voordat er een nieuwe legger en legafspraak gemaakt kon worden, hierin nam het bedrijf geen verantwoordelijkheid, ook terugbelafspraken of afspraken over bevestigingsmails werden meerdere keren niet nagekomen.
- De beneden vloer bleek daarnaast een andere kleur dan in de winkel was beloofd (eis van mij: niet grijs en wel egaal, nu blijken het half grijs/half bruine planken).
- Daarnaast moest ik het volledige aankoopbedrag betalen 2 weken voor levering van de vloer, anders werd de vloer niet besteld. In de mail wordt dit verwoord als een advies, maar uit telefonische navraag bleek dat de vloer niet in bestelling zou worden geplaatst als niet de volledige rekening was voldaan. Dit was dus al meteen incl. legservice.

Dit was allemaal tot daar aan toe, maar nu is de vloer ronduit slecht gelegd:
- Een vochtigheidsgraad meting is niet grondig gedaan door de legger, hier is nog wel op aangedrongen. Als verzekering heb ik via de email de bevestiging van de legger opgevraagd dat de vochtigheidsgraad voor het leggen akkoord was (en gekregen).
- De afwerking is ronduit slecht: lijmvlekken overal, kitresten overal waardoor de plinten niet geplaatst kunnen worden, beschadigingen in de vloer waar gewoon een klodder lijm overheen gesmeerd is.
- Maar het ergste is dat m.n. de vissengraat vloer ronduit slecht gelegd is. Een bevriende legger is komen kijken en gaf aan dat de naden tussen de stroken te groot waren, waardoor de vloer kapot zal gaan, ook zijn er opstaande randjes en losliggende planken. Volgens zijn oordeel moet de vloer opnieuw worden gelegd.

Hierover heb ik voor kerst contact opgenomen met het bedrijf, zij gaven na wat aandringen aan dat de legger zelf zijn werk moet komen beoordelen en kijken hoe dit op te lossen. Daarbij geven ze ook aan dat de conclusie dat de vloer er uit moet wat voorbarig is. Komende week staat de afspraak met de legger, die dan zijn eigen vlees mag komen keuren. Ik heb geen vertrouwen in deze beoordeling en dat ook bij het bedrijf aangegeven, zij geven daarop terug dat dit hun proces is.

De legger geeft op voorhand al aan dat de vloer misschien wel is gekrompen en het materiaal dus slecht was. Dit zou dan weer bij het bedrijf liggen die dan weer zouden moeten komen kijken en beoordelen.

Ik ben nu bang in een gevecht tussen legger en bedrijf terecht te komen, waar ik de dupe van wordt. Ik wil dit gewoon goed opgelost hebben en snel. Mijn huidige huurhuisje moet immers betaald blijven zolang ik niet over kan. Daarbij komt ook dat ik door de bouw met overspannenheid te maken heb wat invloed heeft op mijn inzetbaarheid op het werk. Om hier weer te kunnen opbouwen is het nodig dat dit verhaal snel en positief wordt afgehandeld.

Welke stappen kan ik nemen om weer grip op de situatie te krijgen? Hoe kan ik de vloer hersteld krijgen zonder kosten voor mij en zonder eerst maanden in gevecht te moeten?

U moet in ieder geval proberen te voorkomen dat u wordt gemangeld tussen de leverancier en de legger van de vloer. Als ik het goed zie hebt u uitsluitend te maken met de leverancier en ik zou dan ook geen enkele discussie aan gaan met de legger van de vloer, maar alles via leverancier laten lopen. Verder zou ik u adviseren om na te gaan of de leverancier aangesloten is bij een brancheorganisatie met een geschillenregeling en om daar uw zaak neer te leggen. Helaas kan ik u geen oplossing op korte termijn aanreiken. Het enige wat verdere vertraging zou kunnen voorkomen is het stellen van een (redelijke) termijn waarbinnen de problemen moeten zijn opgelost met als dreigement dat u anders zult overwegen om de problemen door derden te laten oplossen op kosten van de leverancier.

Beoordeel dit antwoord:

Helemaal mee eens, verder dient het aanbeveling voldoende bewijsmateriaal zoals foto,s en dergelijke te bewaren, ook e-mails. op korte termijn zou u correcte nakoming kunnen vorderen daar er nog niet goed is opgeleverd, ook de regels van het consumentenkooprecht zijn van toepassing, met name op de vloerdelen die niet conform de koopovereenkomst kleur hebben.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag