Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo, mijn werkgever wilt een nieuwe regel invoeren, dat we structureel min uren opbouwen, zodat als er een collega ziek is of met vakantie is, het verplicht word die min uren, extra te draaien. Mag dit, want niemand van het personeel is het hiermee eens. Ik hoop dat u ons hier wat duidelijkheid in kan geven.

Dit lijkt mij een zeer merkwaardige actie, die niet is toegestaan. Wanneer een collega ziek of met vakantie is, dan kan aan u worden gevraagd om extra te werken, maar u bent daartoe niet verplicht zolang u de overeengekomen uren maakt.

Beoordeel dit antwoord:

Wanneer de werkgever u te weinig inroostert, dan is dat zijn probleem. Hij moet u in principe het juiste aantal uren per week/maand geven. Inhalen bij ziekte/vakantie van een collega mag niet. Op die manier probeert hij het ondernemersrisico op zijn personeel af te wentelen.

Zou de werkgever zijn maatregel toch invoeren, ga dan -liefst samen met uw collega`s- naar een gespecialiseerd arbeidsrecht advocaat, b.v. mij. Let er op dat hij/zij lid is van een specialisatievereniging. Vaak is het eerste gesprek gratis, zoals op mijn kantoor.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag