Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedemorgen, ik zit met de volgende situatie.
In mei 2019 heb ik een auto gekocht bij een gerenommeerd autobedrijf voor bijna 20 mille. Details: bouwjaar 2012, km-stand 114.000. De garage gaf aan dat de motor gereviseerd was na een probleem, en garandeerde dat deze weer goed liep.
Drie weken geleden begon de auto ineens af te slaan. Zo snel mogelijk dit gemeld bij de lokale merk-dealer (niet waar ik de auto gekocht had), Deze constateerde een defecte brandstofpomp. Dit is vreemd, aangezien dit onderdeel langer mee behoort te gaan dan 7 jaar. Na reparatie bleek er een ander onderdeel, wat ook te maken heeft met de brandstoftoevoer, defect te zijn. Nadat ook dit gerepareerd was, bleek de motor nog steeds een storing te geven. Dit werd gevolgd tot onder de motorkap, waar bleek dat er een aantal draden verkeerd aangesloten waren, ook misten allerlei afdekkapjes. De monteur gaf zelfs aan dat het defect aan de brandstofpomp een direct gevolg zou kunnen zijn van het foutief aansluiten van de bedrading. Nu hebben we de garage die ons de auto verkocht heeft, hiervan op de hoogte gebracht, aangezien zij de kabels verkeerd hebben aangesloten. Ze gaan in overleg wat hier mee te doen, maar wat zijn mijn rechten in deze? Kan ik me beroepen op non-conformiteit of kan dat niet meer 6 maanden na aankoop en heeft de verkopende garage "mazzel" dat deze wanprestatie pas na zes maanden zich heeft geopenbaard? Alvast bedankt voor de reactie.

U zult, nu de 6 maanden voorbij zijn, moeten bewijzen dat de auto gebreken vertoonde. U kunt zich wel beroepen op non-conformiteit want een auto met zo een prijs en bouwjaar daar mag u meer van verwachten. Wacht u de reactie van de verkoper af. Bent u het daar niet mee eens, neemt u dan direct contact met mij op voor verdere hulp.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik neem contact op als de garage niet thuis geeft.


Reactie van de vraagsteller

Even een update m.b.t. het bovenstaande, heel wat gebeurd in de tussentijd.
De merk-dealer heeft een andere oorzaak gevonden: een beschadigd kabeltje. Zij hebben er heel lang over gedaan om dit euvel te vinden en brengen nu alles bij mij in rekening: 1800 euro. Dus ook de werkzaamheden van de meerdere foutieve diagnoses. Verder hebben zij een aantal zaken gevonden die tijdens de aflevering van de auto al mis geweest moeten zijn:
- beschadigde aansluiting brandstofpomp aan benzineleiding (merk-dealer spreekt zelfs over "brandgevaar"), toevallig gevonden via een foutieve diagnose. Oude brandstofpomp is om die reden niet teruggeplaatst. Er is dus toch nieuwe pomp aanwezig.
- defecte aansluiting van een kabelboom onder de motorkap, waardoor stekker niet geborgd zat (zat zelfs los). Daardoor ook geen bescherming voor losse kabels kabelboom, met als gevolg:
- beschadiging aan kabeltje, de waarschijnlijke oorzaak van het aanvankelijke euvel.

Ik heb een mail gestuurd naar beide garages: de merkdealer met de mededeling dat ik het niet eens ben met het in rekening brengen van uren gemaakt die leidden tot meerdere foutieve diagnoses. Van een expert verwacht ik meer dan het aansluiten van een uitleesapparaat (a 140 euro per keer, vier keer in rekening gebracht(!) ) en hier dan blind van uit gaan. De losse stekker was zelfs al opgevallen als men de motorkap geopend had.
Aan de verkopende garage heb ik een mail gestuurd met daarin de zaken die de merkdealer ontdekt had aan de auto, met daarbij de wens dat zij ons daarin schadeloos stellen.

Deze mails heb ik afgelopen donderdag (13/2) verstuurd, van beiden nog geen reactie.
Inmiddels staat de auto al vijf weken bij de dealer.
Wat er dus effectief gebeurd is, is een defect kabeltje gerepareerd en vanwege een beschadigde aansluiting van de brandstofpomp, is deze dus ook vervangen. De defecte aansluiting van de kabelboom moet de afleverende garage maar repareren, aldus de merk-dealer.

Met oog op deze nieuwe ontwikkelingen: wat vind u, is het terecht dat ik vind dat:
- de verkopende garage een auto heeft verkocht met verborgen (gevaarlijke) gebreken en deze aansprakelijk stel voor de kosten hieruit voortvloeiend?
- de merkdealer heeft gefaald met het opsporen van de oorzaak, maar de klant onterecht voor de kosten wil laat opdraaien?

Alvast bedankt voor de reactie!


Allereerst had u er verstandig aan gedaan bij gebreken het probleem aan te kaarten bij de verkopende garage en niet de merkdealer. De verkopende delaer is immers aansprakelijk voor deze gebreken. Wanneer u ervoor kiest om het probleem bij de merkdealer te melden, kan de verkopende garage u opwerpen dat zij geen aaansprakelijkheid meer erkennen. M.b.t. uw vragen:
1. het is duidelijk dat de verkopende garage een ondeugdelijke auto heeft verkocht en in beginsel gehouden is tot reparatie.
2. indien u toestemming heeft gegeven tot opsporen van de oorzaak van het probleem bij de merkdealer dan komen de kosten voor uw rekening.

Het lijkt me zaak indien gewenst dat u contact met mij opneemt voor overleg. Klikt u op de link naast dit antwoord voor direct mail contact.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor uw snelle reactie!
Het is zo dat de gebreken pas aan het licht kwamen tijdens het onderzoek van de merk dealer, naar aanleiding daarvan is contact opgenomen met de verkopende garage. De merkdealer heeft de auto "provisorisch" gerepareerd, zodat de verkopende garage de gebreken kan herstellen.

Ik ben naar de merkdealer gegaan met de klacht dat de auto geregeld afsloeg. Zij hebben een aantal foutieve diagnoses gesteld en alle kosten die daaruit voortvloeien, brengen ze dus in rekening, naast het feit dat ik daardoor de auto al vijf weken niet kan gebruiken. Als een incompetente monteur de oorzaak niet kan vinden, blind afgaat op het uitlezen van een computer en als gevolg daarvan zaken onderzoekt en vervangt die achteraf niet nodig blijken te zijn, draait de klant dan voor de kosten op? De klant mag er toch vanuit gaan dat de merkdealer kundig genoeg is om de oorzaak van een storing te achterhalen? Als je opdracht geeft voor het achterhalen van een storing en achteraf blijkt dat de oorzaak niet gevonden is, dan is toch een wanprestatie geleverd en hoeft daar toch niet voor betaald te worden?


Ik begrijp uw grieven. Natuurlijk mag u verwachten dat de merkdealer competent is en het probleem duidelijk maakt. Het hangt er vanaf welke afspraken er zijn gemaakt en welke kosten in rekening worden gebracht. Dat had de merkdealer op zijn minst kunnen doen. Wanneer de auto er nog slechter aan toe is dan voorheen als gevolg van het onderzoek door de merkdealer, dan kunt u hem aansprakelijk stellen voor de schade. Dit moet u dan wel kunnen aantonen.

Als u wilt kunt u direct contact met mij opnemen voor overleg. Dit gaat een stuk sneller.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag