Wonen, Buren
Particulier
Beste meneer/mevrouw,
Mijn vraag is op wat voor een vergoeding/tegemoetkoming ik recht heb ik de volgende situatie.
Ik huur een woning van een woningcorporatie. Ik huur een kamer in een woongroep. Dus een eigen kamer van ongeveer 33M2 en gedeelde ruimtes. 21-11-2019 hebben ze de kraan vervangen in mijn kamer omdat de kraan het niet meer goed deed. 6-7 dagen later was er een kleine lekkage in het algemene trappenhuis. De nieuw kraan bleek druppelend te lekken. Dit was toen niet zichtbaar in mijn kamer maar dus alleen in het trappenhuis. We hebben een melding gemaakt en de woningcorporatie is gekomen om de kraan te repareren (29-11-2019). 2 weken later merkte ik dat mijn vloer iets zachter aanvoelde dan normaal en dat de naad een minimaal aan het wijken was (het betreft een linoleum vloer, dus niet waterdoorlatend). Ik ben rond dezelfde tijd gebeld door de reparateur met de vraag of de reparatie geheel goed verlopen was en heb ze verteld over de minimale schade aan de vloer. Het was destijds zo minimaal dat ik het niet erg vond en ik kreeg de tip het te melden als het toch erger werd. 1 maand na de reparatie (30-12-2019) was de schade toch dermate erg dat ik er een melding van heb gemaakt, de vloer was bobbelend opgedroogd en het werd alleen maar erger, ik vond hij hij vervangen moest worden.
De vloer is >10 jaar oud, maar linoleum vloeren zijn zeer duurzaam en kunnen een levenslang mee gaan. Ik had ook geen plannen om deze te vervangen. Na de lekkage moest de vloer moest dus verwijderd worden om de het onderliggende beton geforceerd te drogen.
De woningcorporatie wilde in eerste instantie dat ik alles zelf deed en wilde me met niets tegemoet komen. Ze zeiden dat ik het zelf moest regelen of mijn inboedelverzekering moest vragen. Ik heb geen inboedelverzekering. Na herhaaldelijk aandringen en uitleggen dat de schade door een door hen veroorzaakte lekkage kwam hebben ze de vloer laten verwijderen door een bedrijf. 21-02-2020 wordt de vloer verwijderd. Ymere wilde verder niets compenseren; geen nieuwe vloer of een deel ervan, geen plaatsing van de vloer, geen ander onderkomen omdat ik mijn huis niet kon gebruiken. Uiteindelijk kwamen ze vorige week met een voorstel dat ze mijn huur van mijn kamer voor de periode dat ik er geen gebruik van kan maken willen vergoeden, maar dan alleen voor mijn privé ruimte (niet voor de gedeelde ruimte; woonkamer en keuken). Ze geven geen vergoeding voor de vloer en willen verder ook geen hulp bieden bij het plaatsten van een nieuwe vloer. Dit omdat de vloer ouder dan 10 jaar is, dus de dagwaarde nihil zou zijn. Ik vraag mij af of ik geen recht heb op een vergoeding voor de vloer, of in ieder geval de plaatsingskosten van de nieuwe vloer.
Ik hoop dat u mij kunt vertellen waar ik als huurder recht op heb.
Mijn vraag is op wat voor een vergoeding/tegemoetkoming ik recht heb ik de volgende situatie.
Ik huur een woning van een woningcorporatie. Ik huur een kamer in een woongroep. Dus een eigen kamer van ongeveer 33M2 en gedeelde ruimtes. 21-11-2019 hebben ze de kraan vervangen in mijn kamer omdat de kraan het niet meer goed deed. 6-7 dagen later was er een kleine lekkage in het algemene trappenhuis. De nieuw kraan bleek druppelend te lekken. Dit was toen niet zichtbaar in mijn kamer maar dus alleen in het trappenhuis. We hebben een melding gemaakt en de woningcorporatie is gekomen om de kraan te repareren (29-11-2019). 2 weken later merkte ik dat mijn vloer iets zachter aanvoelde dan normaal en dat de naad een minimaal aan het wijken was (het betreft een linoleum vloer, dus niet waterdoorlatend). Ik ben rond dezelfde tijd gebeld door de reparateur met de vraag of de reparatie geheel goed verlopen was en heb ze verteld over de minimale schade aan de vloer. Het was destijds zo minimaal dat ik het niet erg vond en ik kreeg de tip het te melden als het toch erger werd. 1 maand na de reparatie (30-12-2019) was de schade toch dermate erg dat ik er een melding van heb gemaakt, de vloer was bobbelend opgedroogd en het werd alleen maar erger, ik vond hij hij vervangen moest worden.
De vloer is >10 jaar oud, maar linoleum vloeren zijn zeer duurzaam en kunnen een levenslang mee gaan. Ik had ook geen plannen om deze te vervangen. Na de lekkage moest de vloer moest dus verwijderd worden om de het onderliggende beton geforceerd te drogen.
De woningcorporatie wilde in eerste instantie dat ik alles zelf deed en wilde me met niets tegemoet komen. Ze zeiden dat ik het zelf moest regelen of mijn inboedelverzekering moest vragen. Ik heb geen inboedelverzekering. Na herhaaldelijk aandringen en uitleggen dat de schade door een door hen veroorzaakte lekkage kwam hebben ze de vloer laten verwijderen door een bedrijf. 21-02-2020 wordt de vloer verwijderd. Ymere wilde verder niets compenseren; geen nieuwe vloer of een deel ervan, geen plaatsing van de vloer, geen ander onderkomen omdat ik mijn huis niet kon gebruiken. Uiteindelijk kwamen ze vorige week met een voorstel dat ze mijn huur van mijn kamer voor de periode dat ik er geen gebruik van kan maken willen vergoeden, maar dan alleen voor mijn privé ruimte (niet voor de gedeelde ruimte; woonkamer en keuken). Ze geven geen vergoeding voor de vloer en willen verder ook geen hulp bieden bij het plaatsten van een nieuwe vloer. Dit omdat de vloer ouder dan 10 jaar is, dus de dagwaarde nihil zou zijn. Ik vraag mij af of ik geen recht heb op een vergoeding voor de vloer, of in ieder geval de plaatsingskosten van de nieuwe vloer.
Ik hoop dat u mij kunt vertellen waar ik als huurder recht op heb.
De dagwaarde is inderdaad wel van belang , maar nihil is die nooit verzekeringstechnisch, U kunt op internet tabellen vinden, ik zou zeker proberen iets van de schade vergoed te krijgen.