Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Op 5 maart jl. kocht ik bij een bouwmarkt een stoomreiniger voor de prijs van € 169,99. De stoomreiniger vertoont, na 3 keer gebruikt te hebben, op 24 maart jl. een aantal gebreken. M.a.w.: de stoomreiniger voldoet niet aan mijn verwachtingen, omdat ik hem niet meer kan gebruiken. Dat is uitermate vervelend; ik heb de stoomreiniger gekocht voor een flinke klus in mijn woning. Op de kassabon van de stoomreiniger staat dat ruilen binnen 4 weken met kassabon mogelijk is. Ik heb 24 maart jl. de stoomreiniger ingepakt, plus de kassabon, meegenomen naar de bouwmarkt. De bouwmarkt wil de stoomreiniger niet ruilen voor een nieuwe, maar stuurt de stoomreiniger op ter reparatie. Omdat op de kassabon staat dat ruilen binnen 4 weken mogelijk is, ademt het niet willen ruilen een sfeer uit van onrechtvaardigheid. Ik wil graag weten of de manier van opereren door de bouwmarkt juist is?

Nee dat is niet zo: er is namelijk een gebrek geconstateerd aan het gekochte en dan geldt de voorwaarden niet immers alleen een goed werkend product kan worden geruild. Nu moet onderzocht worden of het gebrek is ontstaan door uw toedoen. Het is wel de verkoper die dat moet bewijzen . Om die reden is het afleveren aan een eigen technische dienst wel wat dubieus te noemen ( vraag naar onafhankelijkheid in het onderzoek ) maar het gebeurt doorgaans op deze manier.

Helaas dus heeft u niet gelijk: verkoper volgt artikel 7:17 BW en de volgende . Als verkoper niet kan bewijzen dat het gebrek niet al bestond ten tijde van de aankoop: heeft u recht op kostelloos herstel of vervanging , dan ontbinding.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag