Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Goedenavond,

Ik heb twee vragen aan u.

Ik huur een particuliere woning.

Mijn verhuurder probeert op basis van het aanslagbiljet van de gemeentelijke belastingen (2019) die nog op de naam staat van de vorige eigenaren van de woning, de rioolheffing (eigenaarsbelasting) aan mij door te berekenen. Ook wil hij de waterschapsheffing aan mij doorbereken. Terwijl ik de waterschapsheffing over het hele jaar 2019 al heb betaalt.
De waterschapsheffing word in onze gemeente niet geheven door de gemeente, maar door BSR rivierenland.

Kleine uitleg.
De verhuurder heeft de woning gekocht op 1 mei 2019. De koper en verkoper hebben in de notariële akte (verkoopovereenkomst) opgenomen dat de koper onder andere de rioolheffing (eigenaarsbelasting) en waterschapsheffing van tijdvak aankoop tot einde jaar over zou nemen.

Ik ben de woning (particulier) gaan huren.
Ik ben geen partij van deze notariële akte en het aanslagbiljet staat niet op naam van de verhuurder. Op basis van deze twee punten kan de verhuurder mij deze kosten toch niet opleggen, over het jaar 2019?
De verhuurder mailt; en dan als bijlage de notariële akte : bijgaand ontvang je onze volledige afrekening van de levering van de .....straat. Hier heeft de notaris op basis van de door de verkopers aangeleverde documenten een afrekening gemaakt voor de betreffende belastingen.

Mijn tweede vraag.

In de huurovereenkomst is opgenomen;
Tenzij dit op grond van de wet of daaruit voortvloeiende regelgeving niet is toegestaan, zijn voor rekening van huurder, ook als verhuurder daarvoor wordt aangeslagen.
de onroerende zaakbelasting en de waterschap of polderlasten. de milieuheffing, waaronder de verontreinigingsheffing oppervlaktewateren en zuiveringsheffing en afvalwater. de baatbelasting of daarmee verwante belastingen, milieubeschermingsbijdragen, lasten, heffingen en retributies. Deze belastingen en andere heffingen worden alleen doorbelast voor zover ze betrekking hebben op het feitelijk gebruik van het gehuurde en het feitelijk medegebruik van de dienstruimten, algemene ruimten. Indien de voor rekening van huurder komende heffingen, belastingen,retributies of andere lasten bij verhuurder worden geïnd moeten deze door huurder op eerste verzoek aan huurder worden voldaan.

De Afvalstoffenheffing, Watersysteemheffing en Zuiveringsheffing. Alle belastingen worden feitelijk door de BSR (Belastingsamenwerking Rivierenland) geregeld. Ik krijgt dus van de BSR jaarlijks een aanslag.

Op onderstaande werd ik gewezen door het juridisch loket. De rioolheffing:
De gemeente kan kiezen wie de rioolheffing dient te betalen. Dat kan de eigenaar of de gebruiker van een object zijn. Ook kan de gemeente er voor kiezen om de rioolheffing van zowel de eigenaar als de gebruiker te heffen. Welke keuze uw gemeente heeft gemaakt, kunt u vinden in de verordening rioolheffing van de gemeente. Op het aanslagbiljet is deze keuze ook terug te vinden en wel in de kolom heffingsmaatstaf. De gemeente Zaltbommel legt de rioolheffing op aan de eigenaar van het pand. U hoeft deze belasting dus niet te betalen.
De rioolbelasting hoeft u, zoals hierboven beschreven, niet te betalen. Deze belasting wordt volgens gemeentelijk beleid namelijk aan de eigenaar van het pand opgelegd. Bovendien heeft u uw deel voor het gebruik van het riool al betaald door de zuiveringsheffing.

Er is een huurovereenkomst getekend dat besef ik me ten zeerste, maar wat schrijft de wet? Geen enkele instantie juridisch loket, gemeente of BSR kan mij verwijzen naar een wetsartikel, maar allen zeggen wel dat ik de rioolheffing niet hoeft te betalen. Mag überhaupt dit wel in een huurovereenkomst opgenomen worden?
Mijn verhuurder blijft vast houden aan de huurovereenkomst.

Ik hoop van harte dat u mij van duidelijkheid kan verschaffen. vriendelijke groet.

Reactie van de vraagsteller

Is mijn vraag ontvangen?



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag